Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 73 x 121,5 cm, rámováno, signováno vpravo dole AL.KALVODA.
Opatřeno odborným posudkem prof. PhDr. Petra Wittlicha, CSc. a PhDr. Mgr. Michaela Zachaře.
Komentář prof. PhDr. Petra Wittlicha, CSc.:
Obraz nepochybně patří k umělecky hodnotným a významným projevům malíře Aloise Kalvody (1875-1934), jehož dílo bylo jinak, zejména v pozdějších letech, dost ohroženo nadprodukcí. Pokud jde o jeho bližší datování, narážíme na to, že doposud chybí odborná Kalvodova monografie. Obraz ovšem rozhodně nevznikl v období kolem roku 1900, kdy se mladý mařákovec Kalvoda věnoval náladové krajinomalbě a reflektoval i dekorativně stylistické snahy secese, ani v období, kdy byl ovlivněn worpsvédským Voglerem a jeho sklony k oživování biedermaieru. Myslím, že patří do pozdější doby, kdy se rozvinula diskuze o klasice a klasicismu a malíři jako Kalvoda, kteří poznali impresionismus, se snažili prokázat, že i klasická koncepce krajiny je slučitelná s moderní senzualitou. V tom směru má tento obraz i značnou uměleckohistorickou a galerijní hodnotu.
Malíř, grafik, básník, studoval u prof. Mařáka na AVU v Praze. Od dětství vyrůstal v prostředí venkovských chalup. Znal jejich rázovitost, malebné kouzlo podněcující fantazii. Do konce devatenáctého století je patrná z jeho obrazů dokumentaristická věcnost a přesnost v topografickém zacílení. Od roku 1892 publikuje v časopise Čas. Rozsáhlá je i jeho ilustrační tvorba. V roce 1900 otevřel soukromou malířskou školu v bývalém Maroldově ateliéru. Jeho vyzrálé období, začínající po roce 1905, charakterizuje až furiózní opojení barvou a chuť vytvářet z vlastně běžných záběrů na chalupy koloristickou senzaci a dekorativní aranžmá. Tímto způsobem zachytil nejen prostředí své domoviny, ale také partie ze středních a jižních Čech. Tyto obrazy se velmi záhy staly nesmírně oblíbené a kromě svých diváků a kupců zaujaly také výrobce pohlednic a redaktory vlastivědných časopisů. Na přelomu devatenáctého století se do krajinářství implikuje motiv břízy jako symbolu panenské přírody. Výrazně se jím zapsal A. Slavíček, ale byl to právě A. Kalvoda, který společně s ním v oboře Hvězda maloval také onen motiv, který mu učaroval na celý život. Zvláště v prvé dekádě po roce 1900 břízami zabydloval svá plátna, aby mezi ně nejednou vetknul i literárně působící stafáž. Postupně zostřil kontury, přijasnil kolorit a vysytil zejména zelené a žluté. Barevná i formální výtvarná nadsázka přitáhla publikum a Kalvodu těšil jeho zájem natolik, že břízové partie tvořily jeho základní krajinářskou nabídku. Kromě krajin však maloval i motivy s architekturou a figurální scény. V tomto vrcholném období maloval většinou silně napitým štětcem, hustými barvami, nejednou mačkanými přímo z tuby. Mnohé z tehdejších obrazů zvláště menšího formátu nese v sobě nerv hledačství a ryze malířských experimentů. Navrhl scénu (1915) pro inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty. Jeho tvorba vychází z Chittussiho pojetí krajiny, ale je pak poznamenána symbolismem. Po tomto období se ustaluje do iluzívní koloristické podoby.
Autor viz T 1/456, V 3/90, TB 19/490, B 6/151, NEČVU 1/334.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.