Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
"Patinovaná pálená hlína, 25 x 9 x 6 cm, datace 1964, značeno dole Zívr, zespodu opatřeno věnováním.
Publikováno:
Jaromír Typlt, Ladislav Zívr, Kant, Praha 2013, str. 375, soupis č. 288.
Jeden z nejlépe hodnocených českých sochařů 20. stol., studoval Odbornou keramickou školu v Bechyni a poté UPŠ v Praze u H. Johnové a L. Drahoňovského. Ve své tvorbě volných, reliéfních a portrétních plastik prošel několika vývojovými obdobími - pozdním kubismem, surrealismem, gutfreundovským civilismem a symbolicky laděným spiritualismem. Ve třicátých letech Zívr operoval s lehkostí tzv. principu náhodného setkání předmětů, z nichž sestavoval své uhrančivé kompozice s dramatickou atmosférou ohrožení. Známé je jeho Srdce inkognito", kde se vrací ještě s dadaistickým pojetím čistého objektu, který je sestaven pouze z hotových prvků. Pro Zívra je typická fascinace smrti a asociace s organickými, přímo biologickými tvary, což potvrzuje také způsob adjustace - objekty uzavíral pod nahoře zaoblené skleněné kryty. Jeho vlastním objevem je technika muláže (kombinace přírod. materiálů a tekuté sádry). Poprvé vystavoval společně s dalšími novopackými rodáky a přáteli malířem F. Grossem a fotografem M. Hákem v prostorách D37. Společně s těmito autory se stal členem Skupiny 42, která byla ovlivněna především kubismem, futurismem a konstruktivismem. Zívr byl jediným sochařem této skupiny a jeho tvorba blízce odrážela inspiraci skupiny životem města, městskou periférií a životem obyčejných pracujících lidí. Po válce Zívr tato témata dále rozvíjel, zaměřil se hlavně na vztah člověka a stroje. V 60. letech 20. století Zívr experimentoval s abstrakcí. Zaměřoval se hlavně na přírodu a procesy v ní, geometrii nerostů a jejich fantastičností. To se promítlo do jeho tvorby obohacením soch o kontrastní a hybridní tvary. Jeho pozdější díla neodrážela pouze jeho soudobé pocity, ale především jeho celoživotní zkušenosti a poznání sama sebe. Byl také členem Umělecké besedy, Tvůrčí skupiny Radar a v letech 1942-1948 členem Spolku výtvarných umělců Aleš v Brně. Jeho tvorba vzácně spojuje ohlasy kritické i uměnímilovné vešřejnosti.
Autor viz T 2/735, NEČVU 2/956."
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.