Olej na plátně, 67 x 57 cm, rámováno, datace 1944, signováno vpravo nahoře Jan Bauch 44, zezadu opatřeno výstavním razítkem Vystaveno v Mánesu 1944.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Rey Michalové, PhD.
Vystaveno:
Mánes 1944, členská výstava Spolku výtvarných umělců Mánes, výstavní sály S.V.U. Mánes v Praze, 11. května – 11. června 1944.
Komentář PhDr. Rey Michalové, PhD.:
Autor zde mistrným způsobem zachytil opojení z krásy a haptické bohatosti charakterizující ženské tvary. Jana Baucha přitahovaly náměty, které mu umožňovaly, vždy znovu a znovu, vyvolat svár a hru intenzit, hmot a světel. Proto se vracel „k tak od věků dramatickému ději, jakým je žena, tělo ženy, krása ženy, ta závratnost…“ (malířova slova). Téma aktu představovalo jedno z jeho zásadních a nosných témat. Posuzovaný „Dvojakt“ je mistrnou Bauchovou prací, která ztělesňuje ženství v plné animální síle. Je to obraz bravurně malířsky vybudovaný barvou jako hlavním tvárným prvkem. Právě barva je zde ústředním nositelem výrazu. Na ní jsou vystavěny sugestivní tónové kontrasty, uváděné do pohybu silným emocionálním zážitkem, jehož stopy utkvěly v gesticky vášnivém tahu štětce. Rozechvělé tvůrčí napětí dalo vzniknout rytmické kompozici, v níž senzuálně utvářená ženská těla jsou dynamizována prudkými světly a hlubokými stíny. Kypivá bohatost tvarů představuje reflexi autorova životního vitalismu. Současně však „v umělci, až dosud poživačně zaujatém smyslovou krásou světa, promlouvá mocný mravní impuls, který ho – byť ze zcela odlišného úhlu a při rozdílném výrazovém pojetí – sbližuje s Rouaultem“ (J. Spurný). Obraz „Dvojakt“ je reprezentativním a velmi cenným Bauchovým dílem, jehož výskyt na trhu s uměním mě opravdu potěšil, protože se mi tak potvrdily jeho jedinečné malířské kvality, které jsem dříve mohla jen odhadovat z černobílé fotografie, kterou si sám Jan Bauch nechal pro svůj archiv zhotovit.