Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na kartonu, 75 x 112 cm, rámováno, datace 1916, signováno vlevo dole O.Blažíček 1916.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Naděždy Blažíčkové – Horové.
Komentář PhDr. Naděždy Blažíčkové – Horové:
Předložená krajina Tání na vsi z roku 1916 je nepochybná a velmi zdařilá práce prof. Oldřicha Blažíčka. Předložené dílo charakterizuje mistrovský malířský rukopis, efektní barevnost s akcentem na bílé a okrové barvě, přesvědčivost v podání pomalu mizejícího sněhu na cestě vesnicí, na polích a zalesněném kopci horizontu i působivá kompozice s perspektivou a hloubkou záznamu. Ukazuje malířovu mimořádnou dovednost a schopnost výstižně zachytit a podat určité roční období a jeho charakter. Blažíček byl malířem plenéru, ve všech ročních dobách maloval pod širým nebem, často v zimě, ale nejraději právě v předjaří, kdy taje sníh. Předložené Tání na vsi bezpochyby patří k nejvýznamnějším dílům Blažíčkovy krajinářské tvorby.
Přední český krajinář, zabýval se však i zátiším a architekturou. Studoval nejprve na VŠUP v Praze u profesorů Dítěte a V. Maška, poté přechází k prof. H. Schwaigerovi na AVU. Ten mu doporučil o prázdninách roku 1910 vyhledat a namalovat interiér kostela sv. Vlaha v Dubrovníku. Blažíček následně zacílil přímo do pražské Svatovítské katedrály a téma chrámových interiérů, zvláště gotických a barokních, zpracovával soustavně. Postupoval zpravidla velmi exaktně s rozkreslením kompozice, následným podmalováním akvarelem či temperou, malbou do sucha roztíraným olejem a závěrečnými subtilními lazurami. Transparentní charakter všech vrstev mu umožnil dobrou čitelnost tvůrčího postupu a věrohodnou modelaci prostoru a tvarů včetně světelné režie. Dodnes nejsou co do výrazu tyto obrazy překonány a zůstávají nejen pýchou svého tvůrce, ale i svědectvím své doby. Často cestoval a jeho největší zájem patřil vždy perle umění - , rovněž se stále vracel k metropolitní svatovítské katedrále. V žánru krajinomalby patří mezi výrazné představitele moderní krajinomalby, byl vždy plenérista a jeho oblíbenými destinacemi byla Vysočina, Haná, Železné hory. Patří k postimpresionistické linii klasické krajinomalby a jeho díla jsou zastoupena v četných domácích i zahraničních kolekcích.
Autor viz T 1/70,2/755, TD 29, V 1/229, Ch 1/177, NEČVU 1/74.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.