Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Pastel na papíře, 88 x 77 cm, rámováno, pod sklem, signováno dole uprostřed Boštík, zezadu opatřeno přípisem s určením.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Komentář PhDr. Karla Srpa:
Máme před sebou nádherný, vrcholný pastel Václava Boštíka, pocházejí z konce osmdesátých let. Ve druhé polovině tohoto desetiletí se autor začal pastelům soustavně věnovat. Během let si vytříbil tuto techniku natolik, že se stal jejím hlavním představitelem, a přesto nelze jednoznačně říci, jak vlastně tyto pastely a čím kreslil. Boštík se pohyboval na vlastní hraně odhmotnění, jako by svůj obrazový svět budoval z ničeho, jako by jej stavěl z prázdna plochy a postupně a velmi opatrně přidával jednotlivé tóny, tak aby této ploše ponechal její původní volnost. Jde o velmi důvěrný dialog autora, pastelu a samotné techniky provedení, ze kterého vzniká vlastní znázorňované pole, které většinou historici umění označují jako kosmogonické, v podstatě jde o jakési utváření prvotního jsoucna, světa před jeho zrozením, k němuž se chtěl Boštík svou tvorbou přiblížit. Obdobných pastelů jako tento nevzniklo mnoho a autor je okamžitě prodal. Pastel pochází z konce osmdesátých let, kdy Boštík zahájil několikaletou, velmi úspěšnou spolupráci s galerií Lamaignére - Saint Germain, jež jej několik let zastupovala.
Tento pastel byl zřejmě zařazen na některou ze samostatných výstav Boštíka, jež mu galerie Lamaignére - St.Germain uspořádala a podle štítku byl i součástí putovní výstavy současného českého umění les Pragois, les années de silence, jež uspořádal institut současného umění Paca po Francii v roce 1990. Výstava začínala ve dvou pařížských galeriích (galerii van Melle a Galerii Lamaignére St. Germain), kde proběhla od 30. 1. 1990 - 3. 3. 1990, a podle štítku pokračovala ještě v několika dalších francouzských městech: Saint Herblain, Saint Jean-de-Monts, Sablé, La Baule a Marseille.
Již dlouhou dobu jsem neviděl v aukci tak působivý pastel Václava Boštíka. Autor své pařížské galerii tehdy odváděl nejlepší část své práce.
Významný soudobý malíř a grafik, studoval kreslení a deskriptivní geometrii na ČVUT u Oldřicha Blažíčka, Cyrila Boudy aj. a AVU v Praze u Williho Nowaka. Po uzavření vysokých škol byl přeřazen do ateliéru Jakuba Obrovského. Jeho tvorba patří k vrcholným projevům lyrické abstrakce, pokračuje v tradici Josefa Šímy. Začátek jeho tvorby patřil realistickému zobrazení krajiny, postupně však stále více jeho tvorbu ovlivňovala abstrakce. Spolu se sochařem Janem Křížem vytvořil nerealizované návrhy oken pro chrám sv. Víta. Tato spolupráce ovlivnila jeho pozdější tvorbu - nové náměty starozákonní a apokalyptické. Padesátá léta v jeho tvorbě patří abstrahování a čistému elementárnímu výrazu. Díla měla bipolární řešení námětů - první byly lineární obrazy, využívající symetrického členění, a druhé tvarující se shluky šedých modelovaných polí. Tyto dva přístupy jsou odrazem základu přírodních a hlavně vesmírných reflexí. Boštíkova tvorba je zastoupena ve stálých sbírkách předních českých a evropských galerií i v privátních kolekcích.
Autor viz T 1/82, TD 32, B 2/199, Ch 1/199, NEČVU 1/80.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.