Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na dřevě, 47,5 x 38 cm, rámováno, datace před r. 1850, signováno vlevo dole AB.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Mgr. Michaela Zachaře.
Komentář PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
Témata mladých frekventantů Haushoferovy školy se podobala – alpské vrcholky, ledovce, jezera, lesy, bystřiny, případně různá bizarní stavení, nejednou i konkrétní architektury a scenérie. Bylo jistě na sta takových menších i větších prací, některé obrazy registroval ve své monografii i Jan M. Tomeš, neměl však k dispozici originály, nýbrž jen komentáře z Bohemie či položkové údaje ze skromně vybavených katalogů tehdejších výstav Krasoumné jednoty. Soudím, že v případě zde posuzovaného vznešeně působícího obrazu jde o takový případ, a to především s přihlédnutím k typu zvolené krajinářské partie s tušenými třemi prostorovými plány. Jemné valéry zelení, modravých šedí i hnědí v popředí známe i z Bubákových krajin počátku padesátých let (sbírky Pražského hradu, Národní galerie, Památník národního písemnictví a další). Celkové vyznění obrazu, zvláště pak většiny krajinářských složek, dovozují jasně Bubákovo autorství, přičemž se přikláním k dataci do poloviny 50 let, tedy krátce po završení studií do let první zralosti.
Vynikající český krajinář romantické linie Alois Bubák (1824 – 1870) pocházel z rodu, kde se výtvarné umění pěstovalo, a tak není divu, že započal svá dospělá studia roku 1847 na pražské Akademii v krajinářské třídě profesora A. Čermáka a u M. Haushofera (svým pojetím malby byl blízký A. Kosárkovi) a setrval tam až do absolutoria roku 1854. Tento z Mnichova povolaný profesor věděl, že zdatnost kresby i malby se upevňuje při studiích v přírodě a také své svěřence brával na cesty k bavorským jezerům i dále do Podalpí, například k jezeru Chiemsee. Zároveň to ovšem ještě byla doba, kdy takové plenérové práce navenek nic neznamenaly. Umělec byl brán podle toho, jaký udělal konečný obraz, který v lepším případě vystavil či dokonce prodal, v horším případě se obtížně protloukal a nejednou zemřel třeba ještě před třicátým věkem života. Témata mladých frekventantů Haushoferovy školy se podobala – alpské vrcholky, ledovce, jezera, lesy, bystřiny, případně různá bizarní stavení, nejednou i konkrétní architektury a scenérie. Bylo jistě na sta takových menších i větších prací, některé obrazy registroval ve své monografii i Jan M. Tomeš, neměl však k dispozici originály, nýbrž jen komentáře z Bohemie či položkové údaje ze skromně vybavených katalogů tehdejších výstav Krasoumné jednoty.
Autor viz T 1/111, TB 5/172, B 2/373, NEČVU 1/94.
LITTLE MOUNTAIN RIVER
Oil on wood, 47,5 x 38 cm, framed, dated before 1850, signed lower left AB.
Provided with expertise of authenticity by PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.