Olej na plátně, 75 x 96 cm, rámováno, datace 1863 až 1867, signováno vlevo dole ALEX. CABANEL.
Publikováno:
Edward Strahan, The Art Treasures of America, New York, 1977, vol. III, str. 54.
Michel Hilaire, Sylvain Amic – Alexandre Cabanel, La tradition du beau, vydáno k výstavě v Musée Fabre de Montpelliér Agglomération, 2010, č. 189, vyobrazení str. 315.
Autor předkládaného díla byl jeden z hlavních představitelů akademického eklektismu. Do povědomí veřejnosti se zapsal převážně svými historickými, klasickými a náboženskými obrazy v akademickém stylu, ale proslul také jako známý portrétista. Alexandr Cabanel byl již z počátku svých studií, kam nastoupil ve svých sedmnácti letech, opěvován a byla mu věštěna velká kariéra. Cabanel to potvrdil ve svých dvaceti letech, kdy vyhrál prestižní Prix de Rome. Následující léta přišlo mnoho dalších ocenění. Dílo zde viděné je studií pro finální plátno Vyhoštění Adama a Evy z Rajské zahrady, který je dnes součástí sbírky Musée d´Orsay. Nabízené dílo lze dát taktéž do souvislosti se slavným obrazem Zrození Venuše, který byl namalován v roce 1863. Toto plátno bylo posléze zakoupeno císařem Napoleonem III. Obě plátna, jak Zrození Venuše, tak viděné plátno Studie Evy, jsou úžasným dokladem Cabanelova umu stvořit ženu bohyni. Tělo dívky je alabastrově skvoucí v kontrastu s prostředím potemnělého ráje. Eva je stylizována do marnivé polohy, do chvíle, kdy lituje svých skutku spolu s Adamem, který zde chybí, ale je zobrazen na finální práci. Eva, oděná jen do své krásy, ležící a spílající na své skutky, se zde oproti finální práci opírá o blízký kámen. efektně se tak dostává její tělo do rotace a otevírá se tak k obdivu diváka. Cabanel potvrzuje své umění vypodobnit biblické motivy. Podává úžasně efektní vhled do chvíle, kdy Bůh vyhání Adame a Evu z ráje za jejich marnivost. Cabanel první ženu vymaloval mistrovskou finesou a potvrzuje svůj věhlas.