Olej na desce, 60 x 49 cm, rámováno, datace 1942, signováno K Černý 42. Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Opatřeno odborným posudkem PhDr. Jaromíra Zeminy. Posoudila a pravost díla potvrdila PhDr. Rea Michalová Ph.D. Z posudku PhDr. Karla Srpa: Toto zátiší Karla Černého je objev, jde o podstatný doplněk do dosavadní mozaiky znalosti díla malíře, jehož hlavní názorový přístup se utvářel během druhé světové války, ze které pocházejí jeho nejsoustředěnější a psychicky nejpropracovanější obrazy. Černý se věnoval zátiší průběžně po celý život, vedle své figurální práce čtyřicátých let, kdy tento motiv dospěl k výraznému zúžení: váza s květinami stojí v co nejzjednodušenějším prostředí, které má svou silnou emotivní hodnot. Nachází se v temném, úzkém prostoru oproti výrazně působící červené zdi, je modrá, tzn., že Černý zde rozvinul zásadní kontrast, jenž ještě více znásobil pojetím světla: zatímco objem vázy vytváří světlo, naznačené bělobou vpravo dole, u pozadí máme pocit jako by z něj světlo prozařoval. Jde zde o skvělé výtvarné napětí, uskutečněné proto, aby co největší smyslový účinek položil autor do kytice, představující hlavního výrazového nositele obrazu, jejíž bohatě promodelované květy, zrak doslova na sebe přitahují. Namalovat zátiší s květinami ve váze bylo po Václavu Špálovi mimořádně těžké. Autoři k tomuto motivu museli přistoupit opačně, více realisticky a senzitivněji, avšak v zátiší je mnohem více: vypovídá o své době svou mentalitou, avšak zároveň ji překračuje: Černý se jeví jako malíř par excellence, pro něhož je malba bytostným výrazovým prostředkem. Toto zátiší lze považovat za jedno z nejvýraznějších z Černého práce během druhé světové války. Je skvělým spojením existenciální naladěnosti a tehdejšího zvýšeného zájmu o senzualismus.