Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
"Olej na plátně, 60 x 70 cm, rámováno, datace 1946, signováno vpravo dole K Černý Š 46, zezadu opatřeno štítkem: Property of Norman and Suzanne Hascoe 24 Filed Point Road Greenwich, CT 06830.
Provenience:
Významná sbírka -Forman and Suzanne Hascoe Collection, USA.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Rey Michalové, Ph.D.
Publikováno:
Vojtěch Lahoda, „Karel Černý. Barva a existence. Soupis malířského díla“, in Revue Antique 6, 1999, č. 4, s. 4;
Hlušička, Jiří: The Hascoe Collection of Czech Modern Art of the First Half of the Twentieth Century. Praha: Josef Čermák, 2004, str. 158.
Komentář PhDr. Rey Michalové:
Obraz „Zátiší s lahvemi a ovocem“ je originálním, mistrovským a reprezentativním dílem českého malíře Karla Černého (1910-1960). Jedná se o jedno z autorových vrcholných zátiší z umělecky mimořádně silného období. Roku 1946, kdy tento obraz vzniká, se Karel Černý poprvé vydává do Paříže. V jeho tvorbě se otevírá nová výrazová fáze spočívající v intenzivnější konstruktivnosti a architektoničtějším řádu obrazu. Tato větší stavebnost je vyvážena výraznější barevnosti a „šťavnatou"" modelací barevnou pastou, která dramatizuje velké barevné plochy.
Pojetí zátiší má u každé umělecké osobnosti individuální formální a obsahové zabarvení. Je zde formulován vztah malíře ke skutečnosti, jeho životní filozofie, řeší se tu tvárné problémy obrazové výstavby jako mikrokosmu nové, svébytné výtvarné reality. Téma zátiší je z díla Karla Černého neodmyslitelné. Umožnilo mu vyjádřit nejhlubší podstatu věcí, jejich osamocenost, „opuštěnost"", hmotnou plastičnost a magičnost jejich bytí. Zjitřená citlivost malíře — samotáře vyžadovala alternativu k reálné živosti světa: a tím byl právě snový svět zátiší.
Zátiší „Zátiší s lahvemi a ovocem"" je dílem velké, monumentální formy a sevřené výrazovosti. Je podáno hutným, pastózním rukopisem, zdůrazňujícím barevnou materii. Barva má charakter magické hmoty s výraznou haptičností a strukturou. V obrazech Karla Černého hraje barva klíčovou roli, stává se hmotným nástrojem zachycení umělcovy křehké existence ve světě.
Plastické hodnoty jsou vyvažovány uzavřeným lineárním obrysem. Výrazná, zjednodušená konstrukce silných kontur a velkých ploch, vypiněných výraznými, avšak precizně vyváženými barvami, vytváří jedinečný, neopakovatelný celek, svébytný „mikrokosmos"". Toto zátiší je oázou duševního klidu a ztělesněním hluboké lidskosti (ostatně jak přesně vystihl Otakar Mrkvička: „Obrazy Karla Černého vstupuješ do prostorů ticha"".).
Černý zakládá „Zátiší s lahvemi a ovocem"", na principu věcnosti. Hmotná plastičnost předmětů se váže k úhrnnému, syntetickému vidění. Láhev vína a rumu, rozpůlená hruška, pohárovitá mísa s hrozny a hruškami2 jsou na základě subjektivního prožitku absolutizovány, elementarizovány: jsou přetaveny do formy „zjevení"". Každý z předmětů může žít vlastním životem, prostor není zahlcen. Jedná se o jakousi divadelní scénu, kde každý předmět má svůj vlastní prostor existence, který je i na ploše stolu (organickým, oválným tvarem) vymezen. K celkovému účinu kompozice přispívá také pečlivě zvolená barevnost, založená na dominantním kontrapunktu zelené a červené a na tónech lomených do jemně fialového nádechu (autor přisuzoval barvám symbolický význam).
Geneze vzniku obrazu „Zátiší s lahvemi a ovocem"" je velmi zajímavá. Tuto poznámku bych ráda uvodila slovy dr. Jaroslava Borovičky, největšího sběratele a mecenáše Karla Černého, „že při rozboru uměleckého díla, je nutno neopomenouti ničeho k osvětlení jeho vzniku…“ (J. Borovička, Karel Černý, Praha, 1948). Obraz „Zátiší s lahvemi a ovocem"" vznikl, jak dokládají autorův nápis na blindrámu i provedené rentgenové snímky, přemalováním obrazu z roku 1945, který nesl název „Červený mrak"". Ten byl vystaven na Černého samostatné výstavě v Topičově salonu ve dnech 7. 5. — 29. 5. 1946 (viz přiložený katalog). Autor s ním však nebyl spokojen (což se u Černého stávalo častěji). Karel Černý byl osobností zvláštní mravní hodnoty — s neustálou touhou po dokonalosti. „Moje malování hrozně pomalu pokračuje"", píše v jednom dopise, a dodává: „Já stále věci předělávám"". Ztěžklý, osamělý symbolický mrak v jihočeské krajině tak ustoupil magické poezii zátiší.
Posuzovaný obraz „Zátiší s lahvemi a ovocem"" je unikátním, autentickým dílem Karla Černého. Obraz je výsledkem tvůrčí součinnosti zjitřeného citu a hloubavého, velkého ducha, které se vzájemné umocňují a dávají vznik krystalicky jasným formám velké malířské kultury. Jedná se o ojedinělou investiční příležitost.
Malíř, grafik, kreslíř a ilustrátor, studoval u I. Kulece na Ukrajinské akademii v Praze a na AVU u J. Obrovského. Rané dílo navazuje ve své podstatě na magický realismus, který je u něj existenciálně zabarven. Zlomem se stávají jeho cesty do Francie v letech 1946-9, které ovlivní jeho přechod k lapidární jasné barevnosti a specifickému pokubistickému klasicismu velkých forem, uzavřených pevnými liniemi. I v nich vystupuje jeho příznačná melancholie citlivá na lidskou osamělost.
Autor viz T 1/146, TD 41, V 1/418, Ch 1/314, NEČVU 1/117."
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.