Olej na plátně, 63 x 74 cm, rámováno, datace 1884, signováno vpravo dole Chittussi Fontainebleau 84. Opatřeno odborným posudkem prof. PhDr. Romana Prahla, CSc. Vystaveno a publikováno: Dialogy v obrazech, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, 2014, Vystaveno: Galerie Kooperativa, Kruhy na vodě (15/09/2022 – 29/01/2023). Publikováno: Kruhy na vodě (výstavní katalog), Galerie Kooperativa a SVU Mánes, 2022 na s. 41. Antonín Chittussi je neopominutelným hybatelem českého výtvarného umění 19. století. Z počátku sice studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, ale po události zvané Woltmannova aféra, kdy německý profesor Alfred Woltmann na přednášce prohlásil, že kvalitní české starší umění bylo německého původu, se zvedla vlna studentského protestu, v jejímž čele stáli Mikoláš Aleš a právě Antonín Chittussi a donutili profesora opustit Akademii. Kvůli tomu byl Antonín Chittussi po pěti dnech vězení následně i z Akademie vyloučen. Chittussi tak dlouho neváhal a odjel na studijní cestu, kde ho nejvíce ovlivnilo umění barbizonců. Východiskem krajinářské tvorby barbizonské školy bývalo nalezení či osvojení pravého motivu, volba pohledového stanoviště a osvětlení, kdy se kladl důraz na denní dobu a podstatným se stal mezní světelný stav západu slunce. Z toho důvodu v Chittussiho tvorbě často nalézáme podobné motivy a stejné pohledy na krajinu, které variuje v různé denní i roční době. Představované plátno Lesnatá krajina s potokem sice nepatří k Chittussiho běžným námětům, ovšem jisté obdoby se vyskytují zejména na počátku 80. let a v posledním období umělce. Plátno obsahuje i klasické příklady Chittussiho rukopisu, jakými jsou protékající potok, dominantní strom v popředí či hutná mračna v horní partii obrazu. Zároveň také barevné vystižení vegetace v pozadí či odlesky na vodní hladině jsou pro Chittussiho tvorbu charakteristické.