Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na dřevěné desce, 35,5 x 58 cm, rámováno, signováno A. Chvala.
Posoudil a pravost potvrdil PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Komentář PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
Haushoferova škola odchovala i vynikajícího krajináře Adolfa Chwalu, který jako mladý odešel do Vídně, kde se etabloval jako komerčně úspěšný výtvarník.Za dob pražských studií přitom Chwala platil za jednoho z nejtalentovanějších a reprezentativní plátna z let šedesátých to bezpečně potvrzují. Poptávka po velkolepých alpských scenériích zajistila malíři obživu i úspěch, takže mohl později rozvíjet i soukromější a intimnější polohu své malby, totiž veristicky šťavnaté partie z rovinatého venkova a nokturna. Malby nočních partií s kotoučem zsinalého měsíce a odrazu na vodě se brzy staly také oblibeným sběratelským cílem. Virtuozita i věrohodný emocionální účinek činí z Chwalových nokturn zdatného pokračovatele tradic pražské piepenhagenovské školy.
Významný český krajinář, který studoval na pražské akademii u profesora Maxmiliána Haushofera, kde si osvojil mimořádný cit pro obrazový prostor, detail a barevnost. V raném díle se zaměřoval na idealizované krajiny, ale díky svým virtuózním pozorovacím schopnostem a přesvědčivému zobrazení svou tvorbu postupně směřoval k realističtějšímu konceptu. Kolem roku 1860 se v jeho tvorbě objevují první alpské motivy plné jasných barev a typického malířova rukopisu. Od roku 1866 přesídluje natrvalo do císařské Vídně a Alpy jeho plátnům výrazně dominují. Zachycuje horské potoky a jezera pod horami zahalené v šedých mračnech, rovinaté krajiny s řekami nebo tůněmi a záběry do lesních interiérů. V některých dílech tohoto období také experimentuje s náladou a stylizací. Často se však vracel za přírodními motivy do povodí Vltavy a Sázavy, na Šumavu k Otavě a na jižní Moravu k Břeclavi, Vranovu nad Dyjí a Lednici, ale mířil i do Bavorska. Pozoruhodnou kapitolou jeho krajinářské tvorby jsou nokturna - krajiny v nočním přítmí ozářené měsícem v úplňku, prosvítajícím mezi mraky a odrážejícím se na klidné vodní hladině s jasně čitelnými detaily na pobřeží. V pozdní tvorbě od poloviny osmdesátých let a v devadesátých letech pracuje s výraznějšími kontrasty světla a stínu, škálou barevných skvrn a vzdaluje se od veristických maleb předchozího období.
Autor viz T 1/403, TB 6/555, B 3/26.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.