068 | POHLED NA KÖNIGSEE S KOSTELEM SV. BARTOLOMĚJE
CHWALA Adolf (1836 Praha - 1900 Vídeň)
vyvolávací cena: 420 000 CZK
dosažená cena: 440 000 CZK
arrow_upward
arrow_downward
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 61 x 90 cm, rámováno, datace - 1860 – 1865, signováno vlevo dole A. Chwala. Vystaveno: Adolf Chwala, Klášter Sv. Jiří na Pražském hradě, Národní galerie v Praze, 14. 9. – 31. 12. 2011. Publikováno: Adolf Chwala, Národní galerie v Praze, 2011, č. kat. 9, str. 11. Významný český krajinář, který studoval na pražské akademii u profesora Maxmiliána Haushofera, kde si osvojil mimořádný cit pro obrazový prostor, detail a barevnost. V raném díle se zaměřoval na idealizované krajiny, ale díky svým virtuózním pozorovacím schopnostem a přesvědčivému zobrazení svou tvorbu postupně směřoval k realističtějšímu konceptu. Kolem roku 1860 se v jeho tvorbě objevují první alpské motivy plné jasných barev a typického malířova rukopisu. Od roku 1866 přesídluje natrvalo do císařské Vídně a Alpy jeho plátnům výrazně dominují. Zachycuje horské potoky a jezera pod horami zahalené v šedých mračnech, rovinaté krajiny s řekami nebo tůněmi a záběry do lesních interiérů. V některých dílech tohoto období také experimentuje s náladou a stylizací. Často se však vracel za přírodními motivy do povodí Vltavy a Sázavy, na Šumavu k Otavě a na jižní Moravu k Břeclavi, Vranovu nad Dyjí a Lednici, ale mířil i do Bavorska. Pozoruhodnou kapitolou jeho krajinářské tvorby jsou nokturna - krajiny v nočním přítmí ozářené měsícem v úplňku, prosvítajícím mezi mraky a odrážejícím se na klidné vodní hladině s jasně čitelnými detaily na pobřeží. V pozdní tvorbě od poloviny osmdesátých let a v devadesátých letech pracuje s výraznějšími kontrasty světla a stínu, škále barevných skvrn a vzdaluje se od veristických maleb předchozího období. Autor viz T 1/403, TB 6/555, B 3/26.