Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 29,5 x 48 cm, rámováno, datace – 60. léta 19. st., signováno vpravo dole A. Chwala.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Mgr. Michaela Zachaře.
Komentář PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
Jako virtuos štětce a bystrý vnímavý pozorovatel přírody měl všechny předpoklady k výjimečným výkonům a v mnoha obrazech se skutečně přiblížil i svým velkým současníkům. Maloval zejména alpské náměty, ale tvořil i Posázaví, v Podyjí a v mládí v okolí Prahy. Počáteční romantické senzuálně zjitřené partie vystřídaly zhruba od sedmdesátých let obrazy realističtější s velkým smyslem pro věrohodnost obrazového prostoru, šťavnaté detaily a uchvacující světelné aranžmá. Právě jako frekventant Haushoferovy školy nezapře příklon k senzitivním přírodním scenériím a atmosfericky efektním pohledům do krajiny. Zatímco práce ze středního a závěrečného tvůrčího období zachycují krajinářské partie až s optickou zaokrouhleností, někdy prvoplánově vedutisticky i stereotypně, shledáme v raných pracích více zřejmých vzorů a předobrazů, ale také zajímavé obrazy vlastního výtvarného potenciálu bez pozdější machy. Zde posuzovaná komorně formátovaná krajina pochází nejspíš již ze šedesátých let a upomene i na rané práce Viléma Riedela či Aloise Bubáka. Stafáž čápa bývala obligátním arzenálem popředí obrazů Haushoferovců, jak dokládají třeba krajiny Kosárkovy nebo Stephanovy.
Významný český krajinář, který studoval na pražské Akademii u profesora Maxmiliána Haushofera, kde si osvojil mimořádný cit pro obrazový prostor, detail a barevnost. V raném díle se zaměřoval na idealizované krajiny, ale díky svým virtuózním pozorovacím schopnostem a přesvědčivému zobrazení svou tvorbu postupně směřoval k realističtějšímnu konceptu. Kolem roku 1860 se v jeho tvorbě objevují první alpské motivy plné jasných barev a typického malířova rukopisu. Od roku 1866 přesídluje natrvalo do císařské Vídně a Alpy jeho plátnům výrazně dominují. Zachycuje horské potoky a jezera pod horami zahalené v šedých mračnech, rovinaté krajiny s řekami nebo tůněmi a záběry do lesních interiérů. V některých dílech tohoto období také experimentuje s náladou a stylizací. Často se však vracel za přírodními motivy do povodí Vltavy a Sázavy, na Šumavu k Otavě a na jižní Moravu k Břeclavi, Vranovu nad Dyjí a Lednici, ale mířil i do Bavorska. Pozoruhodnou kapitolou jeho krajinářské tvorby jsou nokturna - krajiny v nočním přítmí ozářené měsícem v úplňku, prosvítajícím mezi mraky a odrážejícím se na klidné vodní hladině s jasně čitelnými detaily na pobřeží. V pozdní tvorbě od poloviny osmdesátých let a v devadesátých letech pracuje s výraznějšími kontrasty světla a stínu, škále barevných skvrn a vzdaluje se od veristických maleb předchozího období.
Autor viz T 1/403, TB 6/555, B 3/26.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.