Olej na plátně, 69 x 50 cm, rámováno, datace 1969, signováno zezadu Petra Oriešková 1969.
Vystaveno a publikováno:
Petra Oriešková – Před tím a potom, obrazy z šedesátých a devadesátých let, Galerie Peron 2001, str.18.
Absolventka Vysoké školy uměleckoprůmyslové (ateliér Otto Eckerta) z roku 1966 se do povědomí veřejnosti dostala velmi záhy především svou výstavní účastí v progresivních dobových galeriích. Proud Nové figurace byl u nás napojen na světové dění a přinášel do českého umění prvky pop-artu, v případě Petry Orieškové i surrealizující atmosféru. Politické rozvolnění a masivní publikační činnost kunsthistoriků Luďka Nováka, Evy Petrové či Jana Kříže, upozornily na u nás dosud nepoznanou tělovost. Pak na dlouho „spadla klec“. Až v roce 2001 pražská Galerie Peron upozorňuje ojedinělou kolekcí na figuralistku Petru Orieškovou. V té jsou zahrnuty i zde předmětné Spěchající panny I. V katalogu jsou otištěné expresionistické portréty a figury, některé zjevně inspirované dílem Francise Bacona, parafráze obrazů starých mistrů nebo odkazy k surrealismu a pop artu. Pro obrazy z konce 60. let je charakteristické volné nakládání se zobrazením postavy, fragmentace a neukončenost a soustředění na naturalistický detail tváře nebo rukou. Oriešková vytváří hned na počátku své volné tvorby osobitý a jasně rozpoznatelný rukopis - kombinuje různé styly - realistické detaily s abstraktní malbou a obrysovou kresbou, prostorový plán i barevné plochy, reliéfní asambláž, nahé figury zasazené do iluzivního prostoru, pop - artové rekvizity. Vzhledem k tomu, že ranné pop-artové práce Petry Orieškové jsou již dávno součástí veřejných a soukromých sbírek zvučných jmen, jedná se o mimořádně zajímavou akvizici.