-
080 | TŘI AKTY V ZELENÉM
PISKAČ Bedřich (1898 - 1929)
- vyvolávací cena: 11 000 000 CZK
- dosažená cena: 13 000 000 CZK
Olej na plátně, 100 x 110 cm, rámováno, datace 1926, signováno vpravo dole B. Piskač 26.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Provenience:
Ze sbírky dr. Antonína Starého.
Od r. 1942 ve sbírce Dr. Františka Čeřovského.
Vystaveno:
Stá výstava spolku výtvarných umělců Mánes, Obecní dům, Praha, záři 9. – 22. listopad, 1926, č. k. 214.
Posmrtná výstava Richarda Laudy a Bedřicha Piskače, Obecní dům, Praha, Spolek výtvarných umělců Mánes a Sdružení českých grafiků Hollar, 23. 11. 1929 – 1. 1. 1930, č. k. 15.
Výstava 50 let Mánesa, Budova Mánesa, květen – srpen 1937, č. k. 215.
Moderní české malířství II, Dům umění města Brna, 1959, č. k. 142.
Z díla Bedřicha Piskače, Národní galerie v Praze, Sbírka Moderního umění, Praha, 29. 7. – 10. 9., 1961, č. k. 12.
Bedřich Piskač, Oblastní galerie v Olomouci, Olomouc, 1. 12. – 31. 12. 1961. č. k. 12.
V novém světě / Podmínky modernity 1917 - 1927, 28. 9. 2016 - 8. 1. 2017, GVUO, 2017.
Publikováno:
Volné směry XXVII, 1929 – 1930, s. 223.
Volné směry XXIX, 1932, s. 89.
Libuše Brožková, Bedřich Piskač, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha, 1961, obr. 17.
Výtvarná práce, r. 9 ze 14. 9. 1961, č. 18, s. 9.
Lidové noviny 2.11., s. 9 2016 - Upoutávka k výstavě.
Karel Srp a kol., V novém světě/Podmínky modernity 1917 - 1927, Praha, 2018, s. 485 a vyobrazeno na s. 399.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Bedřich Piskač byl jeden z nejtalentovanějších malířů své generace. Prošel Devětsilem, Novou skupinou, aby se posléze stal již jako zkušený umělec členem SVU Mánes. Po období raného primitivismu přešel pod zřejmým vlivem Bohumila Kubišty k vytříbenému pojetí moderní malby, což zejména dokládají jeho figurální práce z let 1926–1927, které představují vrchol předčasně zemřelého autora. Obraz Tři akty v zeleném rozvíjí oblíbený námět žen v přírodě u vodní hladiny, který do moderního malířství zavedl podstatně Paul Cézanne a po něm zejména André Derain. Tento motiv byl velmi živý u českých moderních malířů především v letech 1911–1912, kdy se mu věnoval Bohumil Kubišta, Emil Filla či Vincenc Beneš. Piskač jej převedl do umělecké situace poloviny dvacátých let. Ukázal tím na jeho životaschopnost. Dospěl v něm k vlastnímu řešení, které je již výrazně posunuté a odpovídá stavu evropské moderní malby: vyjadřuje se kompozičním a tvarovým zúžením, jež doplňuje i barevné řešení, výrazně stažené do odstínu zelení. Máme před očima skutečně jemné, promyšlené dílo, ve kterém Piskač dospěl ke svým vrcholům. Ke Třem aktům v zeleném uvádí literatura ještě přípravnou studii Akt v zeleném, jež zřejmě zůstává stále v soukromé sbírce. Náběhem k tomuto obrazu bylo rozměrnější Koupání (1925–1926), které měl původně ve své sbírce Bedřich Stefan a dnes je součástí sbírky Národní galerie (O 7848). Tento obraz, jak je patrné z celkového rozvržení krajiny a z pojetí aktů, byl ještě pod zřejmým vlivem Kubištova Jara (Koupání žen), avšak ve Třech aktech v zeleném se od něj již Piskač osvobodil a spíše téměř jako by předznamenal následující zájem o Henri Matisse. Aby bylo zřejmé, že právě rok 1926 je vyvrcholením Piskačovy práce, lze uvést další obrazy, které v něm vznikly: Dívka v černých šatech, Čtoucí dívka a Ležící akt. To jsou vynikající ukázky moderního obrazu, k nimž se mladá generace, začínající po prvé světové válce, dopracovala. Z úhlu Piskačovy tvorby v roce 1926 je pak pochopitelná malířova záporná reakce na výstavu Devětsilu, která proběhla téhož roku a již podrobil ve Volných směrech zdrcující kritice. Piskač, jenž byl původně členem Devětsilu, odkud pro nesouhlas s Teigovými názory odešel, si své stanovisko mohl dovolit: v roce 1926 byl již schopen svým kolegům, kteří v Devětsilu zůstali, ukázat, že existuje více přístupů k moderní malbě než ten avantgardní, podrývající její kořeny.
Obraz Tři akty v zeleném lze bez nadsázky označit jako Piskačovo nejvýznamnější dílo, jež by mohlo být zařazeno do jakéhokoli muzea, zabývajícího se evropským malířstvím.
Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.