-
005 | Z ONIVALU/KOUPÁNÍ
ŠPILLAR Karel (1871 - 1939)
- vyvolávací cena: 150 000 CZK
- dosažená cena: 150 000 CZK
Oboustranný olej na plátně, 36 x 27,5 cm, rámováno, pod sklem, datace 1904, signováno vlevo dole K. Špillar 04, zadní strana signována vlevo nahoře K Špillar 1929.
Vystaveno:
Český impresionismus-Světlo v obraze, Jízdárna Pražského hrad, 6. 10. 2017 - 7. 2. 2018, Praha.
Publikováno:
Český impresionismus-Světlo v obraze, S.V.U. Mánes, Praha, 2017, str. 419.
Dílo, které máme před sebou, pochází z ruky jednoho z nejnadanějších českých malířů přelomu 19. a 20. století. Karel Špillar je znám pro své velké zakázky výzdob oficiálních budov jako Obecního domu v Praze či pavilonu Pražské obchodní komory na Světové výstavě v Paříži, nebo rozměrná plátna pro Vlašský dvůr v Kutné Hoře. Předložené plátno je o to zajímavější, že obnáší oboustrannou malbu. Přední strana je vymalována do námětu z francouzského Onivalu a ta zadní nabízí téma koupání, které bylo častým dobovým námětem, jenž proslavil například Jan Preisler. Nabízené dílo je ze Špillarova bezstarostného, vrcholného období. V desítkách olejů menších formátů se Karel Špillar zabýval problematikou barvy a světla. To také potvrzuje avers plátna. Odcházející dívka následoval po zachycené scéně stojící dívky před mořskou hladinou v obraze U moře (Moře se stafáží) 1904, olej, 33x24 cm z majetku NG inv. Č. 06453. Právě srovnání těchto dvou komorních maleb dokládá Špillarovo v Paříži nabité mistrovství v ovládání barevnosti a také práci se světlem. Odcházející dívka je alegorií odcházejícího dne, a to vše v kontrastu s ještě prosluněnou modrou oblohou. Jedná se o nádhernou galerijní ukázku české impresionistické tvorby. Revers plátna obnáší námět koupání, který v českém umění silně zarezonoval. Malíř zde zobrazil trojici dívek, poodhalených po koupeli, pouze oděných do roušek. Malba má tentokrát vertikální kompozici, která je podtrhnuta nejen stojící dvojicí dívek, ale i stromovím tyčícím se za nimi. Malíř zvolil nádhernou barevnost, kdy za použití jemných, kusých nánosů barevné hmoty rozvířil daný pohled a dívky tak rozpohyboval. Nejkonstantnější a také nejvíce kontrastní barvou je žlutavé roucho jedné z dívek, která se jím v moment zachycení zahaluje. Celý výjev je idylický, až snový jakoby vytržený z nějaké řecké báje.
Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.