Vystaveno: Má vlast - pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu 4.9 - 1.11. Praha, 2015.
Publikováno:
Má vlast - pocta české krajinomalbě, S.V.U. Mánes a Správa Pražského hradu, 4.9 - 1.11. Praha, 2015, s. 300.
Z odborného posudku PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
Podobně jako Alois Kalvoda či František Kaván je i Honsa vnímán převážně jako konvenční krajinář. Ovšem jeho rané práce před první světovou válkou ukazují na šíři jeho výtvarných dispozic. Patřil k?nejvzdělanějším a nejuvážlivějším výtvarníkům své generace. Vážil své výpovědi v?textech i paletě. Vstoupil do krajinářské speciálky profesora Julia Mařáka roku 1893 a absolvoval o pět let později. Psávalo se kdysi, že Mařákovci chodili k?Mařákovi do školy a k?Chittussimu za školu, a to je zřejmé i na tomto velmi raném obraze, v němž se ovšem zračí i jiná senzitivita blízká třeba symbolistním pracím Kavánovým. Obraz jako by zapadl mezi rybniční motivy Lebedovy a Kavánovy z?let 1894 a 1895 s?jejich vyšeptalými písčinami a bahnisky, zavadlým rákosím a chřadnoucím světem vůkol. Rezonuje zde skrytá nota dekadence lomící se přitom do netečné až civilní nálady. Pozoruhodný Honsův obraz z?devadesátých let doplňuje naše zatím kusé znalosti o tomto výtečném výtvarníkovi.
Potvrzuji jednoznačně pravost vzácného raného obrazu Jana Honsy.