Olej na plátně, 48,5 x 36 cm, rámováno, datace 1895, signováno vpravo dole Henri Martin. 95. Pravost potvrdil Cyrille Martin. Vystaveno: Metamorphoses, Proměny ženy ve výtvarném umění, Galerie S.V.U. Mánes Diamant, 4. 4. – 31. 5. 2013, Praha. Publikováno: Metamorphoses, Proměny ženy ve výtvarném umění, S.V.U. Mánes, Karlštejnská a.s., 2013, str. 59. Významný francouzský impresionista zahájil svou kariéru na Akademii múzických umění v Toulouse, kde studoval v ateliéru prof. J. Garipuye, což byl jeden z žáků mistra Delacroixe. V r. 1879 přesídlil do Paříže, kde díky stipendiu mohl studovat v ateliéru u J. P. Laurense. V roce 1885 odcestoval do Itálie, kde studoval tamní primitivy. Jeho dílo bylo obecně velmi dobře přijímáno a mezi umělci se těšil i přízně dalších zajímavých tvůrců jako A. Rodin nebo P. de Chavannes. Na konci osmdesátých let získal další zlatou medaili, a to za období, které později kritici a výtvarní teoretici označili jako pointilistické. Cesta po Itálii se stala pro Martina zlomovou v jeho dosavadní tvorbě a nasměřovala umělce k poetické inspiraci. Jeho technika se vzdálila akademickým modelům ve prospěch originálního divizionismu, který odhaluje vliv neoimpresionistů, ale je více spontánním než teoretickým způsobem. Z tohoto přístupu vnikají krátké, oddělené a paralelní tahy budující formy, tvarosloví námětu a taktéž světlo v idealizované chromatice, která vedla k efektu zasnění. Nabízený portrét je příkladem tohoto přístupu. Vidíme černovlasou ženu oděnou do jednoduchého zelenavého šatu, který pomalu splývá s barevností okolního prostoru imaginární krajiny. Ta je laděna do podzimních tónů a podtrhává tak neskonalou melancholii plátna.