Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na pytlovině, 60 x 77 cm, rámováno, datace 1914, signováno vpravo dole Prucha.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Tento výjimečný obraz, znázorňující oblíbenou krajinnou oblast Jindřicha Pruchy včetně zvířecí stafáže, pobývající na jejích úbočích, přesně zachycuje mezní polohu autorova výrazu, nacházející se na pomezí realismu a expresionismu, na hraně dvou výrazových oblastí, které slučoval a bohatě ve své tvorbě naplňoval. Na obraze zaujme jeho strohost, vyjádřená úpatím šikmo se svažujícího skalního výběžku, porostlého travou, z nějž na několika místech prorážejí hnědé, strmé výběžky. Prucha si vybral - jak bylo pro něj typické - neokoukaný krajinný motiv, horský hřeben, strmě se svažující od pravé k levé straně plátna, téměř jako by šlo o kus oživlé hmoty, která se před ním vlní a proměňuje. Na úbočí znázornil ležící a pasoucí se kozy, které téměř splývají s krajinou, jsou její přirozenou součástí, jako by s ní byly srostlé. Nad svažujícím se horizontem se rozpíná šedobílé nebe, kterým proniká vlastní rytmus. Jako by šel proti zemi, obě části obrazu byly na sobě nezávislé, a přesto se vizuálně doplňovaly, každá mluvila sama za sebe. Strohost výjevu zvyšuje jeho emocionalitu, zrak klesá z nejvyššího místa při pravém okraji, sleduje pevnou hranici, končící u levého okraje. Během tohoto pohybu se před ním otevírá zvolna celý prostor, který autor znázorňuje z výrazného podhledu, z místa, kdy se jejich stráň před ním pozvolna otevírá. Z hlediska Pruchovy krajinářské tvorby jde o velmi působivý obraz, doplňující jeho topografii o typ krajiny, který mu byl vnitřně blízký, kdesi nedaleko za městem, kde ještě existuje volná příroda se svéráznou faunou. Pro Pruchu znamenal kus přitažlivé divočiny, která ještě nebyla kultivovaná, do jejíž podoby nezasáhla lidská ruka. V tomto smyslu jeho obraz představuje opak vůči autorovým lomům, v nichž se zabýval krajinou devastovanou těžbou.
Přesnější zadatování nedatovaného obrazu vychází ze srovnání s obdobnými náměty, nacházejícími se v autorově tvorbě.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.