Pastel na papíře, 22 x 33 cm, rámováno, pod sklem, datace – 1904-1905, zezadu opatřeno pozůstalostním razítkem č. 169. Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Provenience: Ze sbírky Ladislava Machoně. Vystaveno: Jan Preisler, S.V.U. Mánes, Posmrtná výstava V. H. Brunnera a vzpomínková Jana Preislera, Praha, Obecní dům, 1. 12. 1928 – 1. 1. 1929, č. k. 20 (pod názvem Pastelový náčrt); 29. výstava galerie Jos. R. Vilímek, Jan Preisler, Praha 21. 3. – 11. 4. 1944, Vilímkova galerie 1944 (č. k. 53); Jan Preisler, Národní galerie, Jízdárna pražského hradu, Praha, 1964, č. k. 205. Publikováno: Matějček Antonín, Jan Preisler, Národní galerie v Praze, Praha 1964, č. kat. 205. Komentář PhDr. Karla Srpa: Nemůžeme mít před sebou významnější figurální gesto, s nímž pracoval Jan Preisler, než obsahuje tento přitažlivý pastel, shrnující vše podstatné o autorově povaze: bílou křídou vystižená postava mladíka se opírá rukou o strom, vyjadřuje hloubku tesknoty, která provázela celé malířovo dílo, a zejména se projevovala v jeho vrcholném období. Postava vzhlíží do budoucna, zatímco za ní se rozvíjí bohatě barevně pojednaná příroda, vyjádřena spletí modrých a zelených keřů, prorostlých bodláky, na nichž sedí červení ptáčci, výrazně rytmizujících plochu. Máme zde před sebou celý Preislerův barevný rejstřík. Podle postoje, který zaujímá chlapec, lze dílo spojit s nejvýznamnějším Preislerovým souborem vůbec, s obrazy Černých jezer, jimiž se zabýval v roce 1904. Kresba je zajímavá svou otevřeností. Preisler, jako mnoho obdobných studií, na ní zkoušel různá řešení, jak je to zřejmé i z této práce, kde vpravo nahoře naznačil další postavu. Zde se dopracoval k vlastnímu vyjádření figurálního postoje pro melancholii.