-
078 | FIGURA (HLAVA)
WACHSMAN Alois (1898 – 1942
- vyvolávací cena: 7 000 000 CZK
- dosažená cena: 8 500 000 CZK
Olej na plátně, 120 x 100 cm, rámováno, datace 1932, signováno vpravo nahoře Wachsman.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Vystaveno:
Poesie 1932, SVU Mánes, říjen-listopad 1932, č. k. 143.
Alois Wachsman 1898 – 1942, Posmrtná výstava, SVU Mánes, Praha, březen 1947, č. k. 36.
Alois Wachsman, Galerie hlavního města Prahy, Obecní dům, prosinec 1970 – leden 1971, č. k. 55.
Šíma, Štyrský, Toyen…, Galerie Pallas, Praha, červenec 1994, s. 87.
Publikováno:
Vítězslav Nezval, Poesie 1932, Volné směry XXIX, 1932, s. 198.
Volné směry XXX, 1933-1934, s. 55.
Lenka Bydžovská, Karel Srp, Český surrealismus 1929-1953, Praha, 1996, s. 248.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Během svého krátkého života Alois Wachsman jako malíř několikráte zazářil, jednak v raném období, kdy byl krátce členem Devětsilu, a podruhé na počátku třicátých let, kdy rozvinul surrealistickou poetiku do nečekaných, velmi výrazných a dodnes nedoceněných poloh. Druhý úspěšný Wachsmanův nástup na malířské pole byl spojený s výstavou Poezie 1932, konanou na podzim 1932 v pražském Mánesu, nejdůležitější výstavní akcí, jež se mezi válkami ve střední Evropě konala. Wachsman zde představil komplexní, jedinečný soubor, který byl výrazný, promyšlený a výtvarně ucelený. S odstupem let se ukazuje, že Wachsman vystoupil ze stínu Štyrského, Toyen, Šímy, s nimiž na Poezii 1932 vystavoval. Přišel s vlastní, emotivně krajně účinnou, výtvarně promyšlenou verzí pojetí moderního obrazu, kterou jsme schopni docenit až v posledních desetiletích. Obraz Figura (Hlava) je pronikavou zkratkou, bleskovou reflexí nad filosofickými úvahami René Descarta. V jednoduše, velkými monochromními barevnými plochami vystavěném rohu místnosti je umístěn růžový trojúhelník, který symbolizuje lidské tělo. Z trojúhelníku jako by vyrůstal šedý, žlutou barvou místy ohraničený profil hlavy, z nějž je zřejmý výraz určitého údivu, jakéhosi prozření. Uvnitř hlavy jsou dva důležité motivy. Oko jako zdroj zrakového smyslu je spojeno s tkáněmi, připomínajícími mozek, do nějž přenáší podněty. Jednoduché, průzračně čisté provedení, bezprostřednost výrazu, čistota malířského přednesu, zasahují silně diváka, který vnímá Wachsmanovo pojetí moderního člověka jako skvělou syntetickou zkratku, jednu z nejvýraznějších, jež byla v tehdejším evropském umění vytvořena.
Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a jejich cena se pohybuje v rozmezí 10 000 000 - 15 000 000.
Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.