Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments Ltd.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 60 x 80 cm, rámováno, datace 1945, signováno vpravo dole F. Vobecký 45.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Rey Michalové.
Vystaveno:
S.V.U. Mánes, Praha, 1946.
František Vobecký, Obrazy, Galerie československého spisovatele, Praha, březen 1959, č. k. 14.
Posuzovaný obraz „Zátiší na žlutém stole“ je autentickým a kvalitním dílem Fantiška Vobeckého, malíře a fotografa, pozoruhodné osobnosti české meziválečné avantgardy, jejíž dílo bylo znovuobjevováno teprve s novým zájmem o avantgardní tendence od 60. let 20. století. Do kontextu české meziválečné malby zařadil Vobeckého díla František Šmejkal na významné výstavě „Lyrický a imaginativní kubismus 1926-1935“ (Dům umění města Brna, 1983). Jeho tvorba je zastoupena v Národní galerii v Praze, Galerii hlavního města Prahy, Moravské galerii v Brně a v dalších sbírkách.
Zátiší na žlutém stole je reprezentativním Vobeckého dílem, které zaujme symbiózou jemných kubistických reziduí a převládající fauvistickou složkou (obé vycházející z autentické zkušenosti francouzské malby za autorova pobytu v Paříži v letech 1926-27). Zátiší, v němž se tématicky projevuje wolkerovská inspirace věcmi každodenního života, je dokonalou formou výrazu zrcadlící Vobeckého prožitek z malby jako takové. Jak napsal Dr. Jaromír Pečírka: „V charakteristice umění Františka Vobeckého kladu na prvé místo malířskou zaujatost, malířský zájem, dosažitelně největší dokonalost obrazu, krásné malování…“
Pevné kontury předmětů a výrazné grafismy (dekorativní kresba štětcem na rohu a hraně stolu, kresba obráceným štětce do mokré malby v pozadí) vytvářejí vyváženost a jasnou konstrukci obrazu. Neobyčejně vyzrálá je zde barevnost. Okrově žlutá a jemné barevné harmonie zobrazených předmětů jsou protipólem pozadí drženého v tmavě zelené (scénicky umístěná draperie, rámující hlavní motiv) a temné modři. Ta byla autorovou oblíbenou barvou, měla sílu tajemné poezie, hloubku osudu.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments Ltd.