Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 60,5 x 73,5 cm, rámováno, datováno 1925, signováno dole uprostřed Foltýn 1925 III/5.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Opatřeno restaurátorským a chemickotechnologickým průzkumem Ak. mal. Igora Fogaše.
Opatřeno restaurátorským průzkumem Ak. mal. Šárky a Petra Bergerových.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
František Foltýn po svém příjezdu do Paříže v roce 1924 procházel krátkým, nicméně pro jeho malířský vývoj zásadním obdobím, kdy úspěšný realistický malíř, navazující na Paul Cézanna a rozvádějící postimpresionistické zkušenosti si uvědomil, že evropská malba je již někde jinde a začal malovat odjinud, znova si osvojoval jednoduché základy malby a jejích geometrických forem. Zbavoval se realistického zobrazení a přecházel k čisté abstrakci. Foltýn odešel do Paříže jako již vyzrálý, úspěšný autor, avšak zde se znova obrodil, stal se jedním z hlavních představitelů abstraktního malířství. K tomuto zlomu došlo v roce 1925. Cesta, jež jej k tomu vedla, proběhla po vstřebání nových zkušeností, z nichž některé měly i české zdroje od malířů, žijících v Paříži, na jedné straně to byl Josef Šíma, na druhé dvojice Jindřich Štyrský a Toyen. Tyto jejich polarizující se přístupy jsou z obrazu patrné. Foltýnovi objasňovaly způsob, jak se dostat k abstraktnímu výrazu a překlenout realistickou malbu. Obraz obsahuje mnoho podrobností, odkazujících k městským činžovním domům, jejich průčelím, plotům, okapům, nicméně je ukončen pohledem na vodní hladinu v pozadí. Foltýn přehodnocoval dosavadní pojetí reality, zjednodušil si ji do základních znaků, s nimiž volně zacházel. Obraz obsahuje již základní jádro autorova kompozičního přístupu, jenž vychází od zárodečného středu, v němž je obdélník, vyplněný mnoha konkrétnímu prvky, aby další útvar, skrývající se pod ním měj již amorfní podobu. Co na prvý pohled přitáhne je, že si Foltýn ze svého slovenského období uchoval velkorysost malby a smysl pro monumentalitu, stejně jako svůj vztah k barvě, propracovaný kolorismus (viz přítomnost růžové). Do dynamicky rozvrženého celku je vetknuto mnoho městských podrobností, dokonce dekorativních prvků, souvisejících s tehdejší neoprimitivistickou vlnou, typickou i pro práci Toyen z poloviny roku 1925. Obraz podle značení Foltýn namaloval v březnu 1925, tedy v období, kdy ještě nebylo zřejmé, zda se přikloní k čisté abstrakci, k čemuž došlo v druhé polovině roku, nebo setrvá spíše u realistické malby. Právě touto svou semiabstraktní polohou, rozcestím, před něž byl autor postaven, z něj činí stále zajímavé, mnohoznačně interpretovatelné dílo.
Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích draží v rozmezí 4 000 000 – 6 000 000.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.