-
107 | POBŘEŽÍ BRETANĚ S ÚTESEM A DOMKY
CHITTUSSI Antonín (1847 - 1891)
- vyvolávací cena: 350 000 CZK
- dosažená cena: 600 000 CZK
Olej na plátně, 27 x 46 cm, rámováno, datace 1880, signováno vlevo dole Chittussi 1880.
Dílo bude zařazeno do připravované monografie Prof. PhDr. Romana Prahla.
Vystaveno:
Klasikové 19. století, Galerie Diamant S.V.U. Mánes 5.4. - 27.5., Praha, 2012.
Antonín Chittussi (1847-1891) Region a svět - Roman Prahl, Východočeská galerie v Pardubicích, 2012.
Dialogy v obrazech str. 89, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2014.
Má vlast - pocta české krajinomalbě str. 211, Jízdárna Pražského hradu 4.9 - 1.11., Praha, 2015.
Publikováno:
Klasikové 19. století, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2012, str. 69.
Antonín Chittussi (1847-1891) Region a svět - Roman Prahl, Východočeská galerie v Pardubicích, 2012, v katalogu k výstavě č. 135, s. 56; ve výstavě č. 18.
Dialogy v obrazech, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, Praha, 2014, s. 89.
Má vlast - pocta české krajinomalbě, s.v.u. Mánes, Praha, 2015, s. 211.
Opatřeno odborným posudkem prof. PhDr Romana Prahla, CSc.
Z posudku prof. PhDr Romana Prahla, CSc.:
Tento obraz je velmi jemně malován a některé jeho části, jako popředí a vodní plocha, jsou velmi charakteristické pro Chitttussiho. Stejně tak se u Chittussiho často objevuje motiv rybářů se sítěmi, podobně malovaný jako zde, zde však jen jako drobný motiv, uprostřed obrazu.
Jeho obrazů s tématem mořského pořeží je v českém prostředí známo velmi málo, i když je jisté, že Chittussi vícekrát u moře maloval.
Terénní nerovnost, vyjádřená na jednom místě obrazu vysokým nánosem malířské pasty a v kontrastu s tím také koncept hladce malovaného obrazu s velkými, zdánlivě prázdnými plochami neodpovídá Chuttussiho pozdější typické tvorbě, v níž převládají bohaté siluety vegetace a dalších prvků vnitrozemské krajiny.
Nicméně kompozice obrazu s útesem o ostrém úhlu přesně odpovídá kompozici mnoha Chittussiho obrazů.
Tyto subtilní rysy, poukazující k Chittussumu, takřka vylučují možnost záměrného falza, které obvykle sleduje typické motivy i volnější malířský rukopis.
Přiložený restaurátorský posudek, vyžádaný u ak. mal. Pavla Blattného, konstatuje staří malby i plátně, a u původní signatury počítá s jejím pozdějším obtažením, provedeným někdy v minulosti při očištění obrazu.
K tomu lze dodat, že také letopočet v signatuře odpovídá tomu, co je nyní známo o Chittussiho itineráři.
(Název, přidělený obrazu restaurátorem p. Blattným, zde přejímám.)
Ze všech těchto důvodů pokládám obraz za Chittussiho autentikum.
Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.