Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 65,5 x 50 cm, rámováno, signováno vpravo nahoře FZ.Eberl.
Nabízený olej s názvem Sedící akt je velmi krásným, vkusným a decentním vyobrazením nahé plavovlasé dámy sedící v křesle. Eberl se ve své tvorbě velmi často uchyloval k vyobrazování žen, které ho okouzlily a díky jeho pobytu v Paříži jsou jeho díla protkána atmosférou pařížských kaváren a barů, nočním pouličním životem a výjevy z Montmartru a vyobrazují nejrůznější ženy-múzy, které se kolem Eberla hojně pohybovaly. Eberl dívky portrétoval velmi často, jen zřídka se však uchýlil přímo k aktu a proto lze usoudit, že ho vyobrazená dívka musela velmi zaujmout. Autorův přístup velmi vyniká také v pojetí aktu jako takového, protože nikdy ženu nevyobrazuje pouze jako objekt, ale vždy s plnou lidskostí a hloubkou dokáže zachytit i to, co se skrývá pod povrchem.
Český malíř a grafik, maloval figurální malbu, zátiší, krajiny a podobizny, tvořil po delší čas v Paříži. Začínal studovat na Akademii v Praze v r. 1903, ale již brzy poté se vydává na mnichovskou Akademii, odkud se pak přes Amsterodam vydal do Paříže. Během první světové války uspořádal charitativní dražbu svých obrazů na podporu sirotků a vdov po zemřelých ve válce, kde nabídl padesát svých obrazů. Dobová kritika ho šetřila díky benefičnímu charakteru výstavy, ale s úspěchem se nesetkal. Obrazy Akt s květy nebo Dáma s černým šátkem však návštěvníky zaujaly. Výrazně lépe se mu vedlo ve Francii. Získal tam rytíře Čestné legie, uspořádal řadu souborných výstav a stal se populárním pařížským malířem. Zachycoval zejména okolí Montmartru. Nejlepší období mu začalo r. 1922 a poté se přemístil do Monaka, kde maloval výjevy karetních hráčů a různých padlých individuí, o čemž svědčí název jednoho z jeho obrazů - Kokainistka. S odstupem vyšla kritika na profesory pražské Akademie, kteří včas nerozpoznali jeho mimořádný talent.
Autor viz T 1/192, V 2/4, Ch 2/177.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.