Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Akryl na plátně, 120 x 110 cm, rámováno, datace 2009, signováno zezadu na blindrámu GRYGAR 2009.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Milan Grygar dospěl v prvém desetiletí nového tisíciletí k radikálnímu výtvarnému výrazu, který pro něj znamenal zřetelné pročištění od všeho, co by mohlo vstoupit do průběhu vnímání uměleckého díla, které mělo být čistě zrakovou zkušeností, oproštěnou od všech znaků a symbolů, od všeho psychologického a expresivního, od alegorií a přidaných významů. Dokázal dlouhodobě setrvat u elementárního geometrického tvarosloví, které však postupně ustoupilo stranou, přestalo být znázorňováno, a obraz se změnil v jedinečný objekt tím, že byl pojat „all over“, celoplošně, tzn. že jeho součástí byl i tvar rámu, který je zde téměř čtvercový, avšak není čtvercem, jde o obdélník postavený na výšku, jehož vertikální strana je o deset centimetrů delší než horizontální. Do takto vymezeného celku autor vnesl pouze červenou monochromní plochu, jednolité pole, které však je u spodního okraje rámu přerušené asi 3,5 cm širokým pruhem z mírně lomené červené barvy. Toto zdánlivě jednoduché pojetí má v sobě zřetelnou emotivní sílu, jako by právě úzká spodní část nadnášela mohutné červené pásmo nad ní. Grygar propojil zrakový zážitek s kontemplativní reflexí. Z obrazu je zřejmá autorova dlouhodobá, výjimečná výtvarná zkušenost, která se dokáže pohybovat na hraně vizuality, která hledá hranice kam až lze s monochromností zajít, jak dalece je možné se ji otevřít, a přitom neztratit kontakt s obrazem jako takovým. Grygar k takovému členění plochy postupně dospěl, nepřistoupil k němu okamžitě, dokázal jej vstřebat a nalézt v něm směr pro vlastní úvahy o disharmonické harmonii. Dochází k vyššímu pojetí řádu, než na jaký byl divák zvyklý z dosavadního dlouhodobého pojetí monochromního malířství, silně se rozvíjejícího po druhé světové válce, jenž je třeba stále nově promýšlet a udržovat v umělecké pohotovosti. Tento obraz je skvělým, velmi vizuálně účinným dílem, důrazně pronikajícím do divákovy mysli.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.