Klasikové 19. století, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, 5. 4. – 27. 5. 2012, s. 79.
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, 4. 9. – 1. 11. 2015.
Publikováno:
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, S.V.U. Mánes a Správa Pražského hradu, Praha, 2015, s. 331.
Beneš Knüpfer 1844–1910, 52. Výtvarné Hlinecko 2011, č. kat. 40, s. 28.
Plátno Žena a havran nás přivádí do idealizované krajiny na pobřeží moře. Hledíme na mistrovské dílo Beneše Knüpfera, malíře proslaveného svými najádami na březích rozbouřeného moře. V daném díle jsme svědky romantické, snad až mystické chvíle, kdy sedící žena uprostřed zbytku chrámového prostoru za doprovodu havrana zamyšleně hledí v dál. Přítomnost tohoto opeřence často tradičně napovídá jakousi předzvěst či věštbu. Knüpfer zasadil tento magický moment do večerního času, v době jemně zapadajícího Slunce, které ještě svou silou stačilo osvítit zvolený námět, a přesto již zapadá za přilehlou zeleň. Scéna plátna je výtečně vyvedena právě jak po světelné stránce, zosobněné září nanesených barev po pravé části kompozice, které pak jemně ustupují svou jiskrností směrem ke stromoví, tak například i po stránce citlivého detailu růžovějících květů šplhajících se po skalisku. Přes všechny krásy atmosférické či krajinné, středobodem díla stále zůstává žena v namodralých šatech, symbolicky ověnčena lehkým černým šálem, který koresponduje s barvou opeření tajemného havrana. Beneš Knüpfer se v díle projevuje jako mistr romantických výjevů se schopností navodit kýžený emoční prožitek. Plátno Žena a havran je svou kvalitou a rozměrem dílem galerijní kvality.