Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Soubor tří koláží na papíře, 26 x 18 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1998, signováno zezadu J.K.
Významný český výtvarník, autor koláží a asambláží, básník a překladatel, který se od básnických kořenů své umělecké existence formoval přes různá stádia invence do pozice jednoho z nejuznávanějších výtvarníků evropského formátu. V roce 1937 se konala jeho první samostatná výstava na chodbě divadla D37 E. F. Buriana, pak se na dlouhou dobu výtvarně odmlčel. Pro jeho tvorbu jsou charakteristická období specifických forem a metod koláží čítající na 120, které sám popsal v publikaci Dictionnaire des méthodes. Ve svých dílech se často odkazuje na díla klasické literatury, slavná výtvarná díla minulosti a důležitým prvkem v jeho tvorbě jsou písmena rozmanitých druhů, které s ohromnou precizí spojuje do svébytných kreací. Básnický debut přišel pro Koláře v roce 1941, kdy byla vydána jeho sbírka Křestný list. Ve čtyřicátých letech se Kolář stal členem surrealistické Skupiny 42, do které se zařadil především jako básník. Poezii se pak Kolář věnoval téměř celá čtyřicátá a padesátá léta. Svět obrazu a slova byl pro něj představoval spojené nádoby a tuto vazbu potřeboval ve své tvorbě neustále udržovat, měla pro něj zásadní význam. Kvůli členství ve Skupině 42 a kvůli přátelství s představiteli české avantgardy, kteří emigrovali, byl Kolář v roce 1953 vězněn. Od roku 1948 mu také bylo komunisty zakázáno publikovat. Krátce vystavoval a publikoval pouze koncem šedesátých let, kdy se mírně uvolnila politická a společenská situace. Tehdy se Kolář v kavárně Slavia scházel s několika mladými básníky, mezi které patřil i Václav Havel, a stal se jejich vedoucí postavou a hlavním mluvčím. I po roce 1968 se Kolář opět potýkal s politickými tlaky vůči realizaci jeho tvorby. Po podepsání Charty 77 emigroval díky stipendiu do západního Berlína. Pro jeho tvorbu je nejvýznamnější pobyt v Paříži (1980 – 1989). Jeho obrazy jsou zastoupeny reliéfy, objekty, vytvářenými metodami asambláže, roláže, muchláže, chiasmáže, proláže, aj. Od šedesátých let uskutečnil přes tři sta výstav, vydal deset monografií a několik desítek antologií, dále pak několik knih pro děti, katalogů a bibliofilií, jeho díla jsou zastoupena v řadě předních veřejných a soukromých kolekcí.
Autor viz B 6/275, Ch 5/303, NEČVU 1/371.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.