Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 35 x 78 cm, rámováno, datace 1930, signováno vpravo dole RKREMLIČKA 1930.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Vystaveno:
Rudolf Kremlička, Dům u Kamenného zvonu, GHMP, Praha, 2006.
Publikováno:
Karel Srp, Rudolf Kremlička, Academia, Praha, 2006, s. 311, obr. 373.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Obraz pochází z několikaměsíčního pobytu Rudolfa Kremličky na jaře 1930 ve Francii, kde jednak navštívil Normandii, jednak Bretaň. Během této cesty vzniklo několik důležitých obrazů, pocházejících z obou míst, ve kterých vrcholil autorův dlouhodobý přístup ke krajině. Panoramatický pohled z břehu na rameno zátoky za odlivu a na městečko v pozadí je vedený mírnou, zužující se diagonálou, směřující z levého spodního rohu a končící v prudkém zúžení při pravé straně rámu. Do takto vymezeného prostoru, vyjadřujícího pohyb a plynutí, umístil Kremlička lodě, nacházející se na prázdném dnu koryta, s mírně se naklánějícími stožáry. Zadní část vyobrazení věnoval protilehlé cestě na břehu, vyplněné drobnou stafáží, s domy s kostelní věží v pozadí. Z obrazu je zřejmé, že Kremlička byl upoután bezprostřední scénou, které jej okamžitě zaujala jako přímého diváka, avšak zároveň, že si do ni vnesl svoje pocitové ladění, které vyplývá ze základního akordu, naznačeného šedohnědým břehem a korytem, do nějž místy zasahuje pastózní běloba, a oblohou, po níž plují výrazné šedé mraky. Do takto tesklivě vyjádřené scény, s níž koresponduje i odliv, příležitostně pronikají červené střechy domů a modré trupy lodí. K zajímavým momentům obrazu náleží světlo, dopadající do koryta a na průčelí domů, které výrazně oživuje do dáli ubíhající prostor. Při znázornění Kremlička pracoval se značným odstupem, jak naznačují drobné postavy rozeseté po pobřeží. Empirický děj, vyjadřující až určité stání či fotografické zastavení v danou chvíli je zevšeobecněn, prochází jím barevný, jenž do vyobrazení vnáší jedinečné dění a činí z něj neopakovatelnou událost. Divák tak má možnost prožít Kremličkovo barevně světelné pojetí, dávající jeho fauvistickému přístupu melancholické vyznění.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.