Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 40,5 x 50,5 cm, rámováno, datace 1929, signováno vpravo dole R. Kremlička.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Rey Michalové, Ph.D.
Opatřeno chemicko-technologickým průzkumem Dorothei Pechové.
Provenience:
Dr. Ivo Rotter, Belvedere, Vídeň
Vystaveno:
Österreichische Galerie Belvedere, Vídeň, 2017.
Rudolf Kremlička byl jedním nejvýznamnějších portrétistů dvacátých let, dokonce lze říci, že v meziválečném českém umění byl jediný, který skutečně pojímal portrét jako moderní obraz. K portrétování přistupoval jako malíř, který nepoužívá fotografii: pracoval podle modelu od jednoduchých tužkových skic po rozměrnější olejové studie, které se někdy již velmi blížily definitivnímu obrazu. Šlo o zdlouhavý, často několikaměsíční, ne-li několika lety proces, jenž nemohl byt nijak urychlen, vyžadoval hodiny studia nejen modelu, ale hledání pozice, modelu, volby vhodné barevné tonality. Z tohoto hlediska jsou všechny Kremličkovy portréty dokonalými, vnitřně promyšlenými díly, ke kterým nepřistupoval jen jako k zakázkám, jež je nutné vykonávat pro obživu. Kremlička rozvinul a uchoval tradici portrétu. Příležitostně byl postaven před úkol, aby zpodobnil několik osob na jednom plátně, což bylo krajně obtížné. Z obrazu, jehož modely se nepodařilo dosud jednoznačně určit (váže se zřejmě k Podobizně dětí rodiny P.), vyplývá, že zvolna nacházel vztah dvou dívek, kde hlavní roli hrál směr jejich pohledu a vzájemné navázání očního kontaktu. Z hlediska výtvarného zaujme, jak Kremlička dokázal pojmout tváře modelů, které trochu idealizoval, avšak zachoval všechny rysy (viz typ účesu), související s dobovou módou. Jeho cesta k postižení výrazu tváří byla velmi důsledná, propracoval se k ní podle četných studií. Zároveň si udržel odstup od módnosti a sentimentu, do nějž by podobné práce mohly sklouznout. Zde máme skvělý případ dvojportrétu, řídkého v malířství, kterého se Kremlička úspěšně zhostil. Vývoj obrazu je poměrně dobře zdokumentován, jednak kresbou, která je v majetku Galerie moderního umění v Hradci Králové, jedna olejovou studií, která je ve vlastnictví Galerie výtvarného umění v Chebu. Která má dokonce větší formát než definitivní malba. Obě jsou datované rokem 1928.
Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích draží v rozmezí 600 000 – 800 000.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.