Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Kvaš na lepence, 59,5 x 62 cm, původní rámování, pod sklem, datováno 1902, signováno vpravo dole Kupka, vpravo dole opatřeno autorským přípisem ANTROPOIDES, zezadu opatřeno štítkem Waldesovy obrazárny č. 1838, dále štítkem Českomoravské zemské galerie v Praze K6573 a razítkem rámaře Jindřicha Ecka.
Rozměrné dílo na lepence znázorňuje boj dvou hominidů o samici, která vyzývavě čeká na vítěze půtky. Klání se odehrává na pozadí typicky bretaňského pobřeží, jak ho malíř poznal za svých pravidelných pobytů v Trégastelu. V této době - po roce 1900 - po odchodu z Vídně do Paříže se Kupka ještě těsněji sblížil s idejemi volnomyšlenkářství, anarchismu a antiklerikalismu. Horlivě studoval přírodní vědy a moderní vývojové teorie. To je i leitmotiv obrazu - budoucnost druhu patří tomu nejsilnějšímu /... život je materiální proces a popírat ho, bylo by nežít ... píše Macharovi - Vachtová str. 17/. Pro inspiraci chodíval Kupka do zoologické zahrady, kde pečlivě studoval fysiognomii a chování lidoopů.
Mimo Antropoides použil motiv s opicemi na obraze Královští manželé z roku 1899 /K - W str. 161/ a přímo rodinu antropoidů nakreslil do záhlaví kapitoly Origenes, pro dílo E. Recluse L´homme et la terre /Člověk a země, Paris 1905 - 8/. Scéna plná napětí a dynamiky v malebné krajině je výrazným příkladem Kupkova mistrovství v kresbě a visuální konkretizací jeho myšlenek.
Dopis Františka Kupky Jindřichu Waldesovi, 28. září 1921:
Milý a vážený příteli,
přiložený gouache Antropoides je pro Vás, a to jako upomínka na naše rozhovory o dobách, kdy ještě ten pravý antropos – homo sapiens - ,,neokrašloval“ zemskou kůru.
V naději, že budu míti to potěšení Vás vidět ještě před Vaším odjezdem, zůstávám Vám zcela oddaný
Kupka
Provenience:
Jindřich Waldes, dar umělce 1921 (Waldesova obrazárna č. 1838),
NG v Praze 1940 – K6573 (konfiskace),
Jiří Waldes 1996 (restituce),
soukromá sbírka, Čechy,
Vystaveno:
Kolín nad Rýnem – Mnichov – Vídeň – Amsterodam – Praha 1967 – 1968, č. 150,
Dílo Františka Kupky ve sbírce Jindřicha Waldese, Rudolfinum, Praha 7. 12. 1999 – 9. 1. 2000,
Literatura:
Emanuel Siblík, František Kupka (Musaion VII), Praha, Aventinum 1928 (česky), Praha 1929 (francouzsky),
Kolektiv autorů, Kupka – Waldes, Malíř a jeho sběratel, Praha 1999, vyobr. str. 163, č. kat 48.
Malíř, grafik a ilustrátor, studoval na AVU v Praze u F. Sequense a na vídeňské akademii. Po pobytu ve Vídni se r. 1896 usazuje definitivně v Paříži, kde zpočátku pracuje hlavně jako ilustrátor pro časopisy La Plume, L´Assiette au Beurre, 1902-5 ilustruje monumentální Reclusovo dílo L´Homme et la Terre a řadu textů s mytologickými náměty. Jeho tvorba vychází z naturalismu a symbolismu konce století, je prosycena řadou umělcových zájmů od ezoterismu a hudební harmonie až po přírodní vědy, promítajících se do všech jejích fází. Reaguje na problematiku fauvismu, jenž ho vede už k čisté barevnosti a prvním abstraktním kompozicím, jako jsou Klávesy piána (1909) a vrcholná Amorfa (1912). Jeho tvorba je nesena potřebou formulovat malbu jako kosmologii.
Autor viz L. Vachtová: F. Kupka, Praha 1968, Kupka - Waldes, Praha 1999, T 1/598, TD 113, V 3/141, 6/177, TB 22/127, B 6/337, NEČVU 1/426.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.