Akvarel a kvaš na papíře, 18,2 x 19,2 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1918 – 1920, signováno vlevo dole Kupka. Autenticita díla byla potvrzena Pierrem Brullé. Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Vystaveno: Frank Kupka, Kestner-Gesselschaft v Hannoveru, 1966. Spencer A. Samuel&Company, Ltd, New York, březen – duben 1968. František Kupka: Painting and Works on Paper v Louis Stern Fine Arts Galler, West Hollywood, 9. 1. – 10. 4. 1999. Publikováno: Wieland Schmied, Frank Kupka, Kestner-Gesselschaft v Hannoveru, 1966. Frank Kupka, Spencer A. Samuel&Company, Ltd, New York, 1968, obálka katalogu. Z posudku PhDr. Karla Srpa: Základní Kupkovou představou byla rotace, pohyb kolem středové osy, která uvolňovala další okolní plány, strhávala je do obdobného dění. Je zřejmé, že Kupkovi byl blízký pohyb vrtule, kdy každá elipsa se mu stávala jedním jejím listem, kroužícím kolem jednoho společného středu. Tato silná představa je na této kresbě nejpatrnější. Kupka se vždy zajímal o znázornění pohybu, nicméně nechtěl jej pojímat mechanicky či kauzálně, přitahoval jej proces přeměny, vtahující do sebe okolní prostředí. Na této kresbě pracoval se základními barvami, jež umístil do společného středu, který mají červená, žlutá a modrá barva společný. V tomto ohledu je kresba významná: je jich velmi málo známých, na nichž by uplatnil základní barvy ve spojení s ovoidy, jejichž obrysy do sebe pronikaly. Máme zde skvělou ukázku Kupkovy archetypální obrazivosti, jakýsi základ základu, jenž se rozvíjí v čím dále větších okruzích do okolí. Ne nadarmo byla tato kresba s oblibou vystavována. Vyjadřuje totiž základ Kupkova uvažování, jeho zdroj a východiska. Tvarové či inspirační zdroje tohoto motivu mohou odkazovat až k Aloisovi Studničkovi, k jeho Cvičení v kruzích a spirálách, s nímž byl Kupka dobře obeznámen.