Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Bronzová plastika na mramorovém podstavci, výška 43 cm, datace 1964, značeno uvnitř a dole A. Lamr 64.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Rey Michalové, PhD.
Provenience:
Získáno z rodiny autora.
Komentář PhDr. Rey Michalové, PhD.:
Socha „Pomona“ je sběratelským unikátem, neboť pochází z autorovy rané tvůrčí fáze, která se na uměleckém trhu v podstatě nevyskytuje a která položila základ celému jeho následnému uměleckému vývoji.
První polovina šedesátých let znamenala v českém umění vyvrcholení radikálně nekonformních tendencí, reprezentovaných zejména strukturální abstrakcí symbolického významu. Zároveň se kromě konstruktivní linie začal prosazovat i návrat k figuraci.
V tomto kontextu vzniká sošně stavěná plastika „Pomony“, symbolizující hojnost a bohatství. Autor se zde (stejně jako v paralelně vznikajících obrazech) velmi kreativně a osobitě přihlásil k primitivní plastice domorodých národů. „Pomona“ se v jeho ztvárnění stává jakýmsi totemem, zosobněním tajemných mýtů dávných civilizací. Sám autor navzal tuto svou tvůrčí gázi „indiánským barokem“. Váže se k ní jeho vzpomínka na dědečka, který se kdysi vydal do Jižní Ameriky chytat motýly a jehož vyprávění ho tehdy fascinovalo.
„Pomona“ je Lamrovou mimořádně sugestivní plastikou, představující tajemné božstvo exotické civilizace, dílo uhrančivé vážnosti a pozoruhodné vyzrálosti, suverénně tvarově vystavěné.
Český soudobý malíř, grafik, sochař a keramik, který se mimo jiné podílel na řadě projektů v architektuře. V letech 1960–1964 vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Brně, oddělení prostorového výtvarnictví, u prof. J. A. Šálka. V letech 1964-1966 mohl v době vojenské služby pracovat jako výtvarník. Poté byl autor krátce zaměstnán v Barrandovských ateliérech u filmu jako asistent režie. Od roku 1968 byl registrován v tehdejším Svazu českých výtvarných umělců, nyní v Unii výtvarných umělců jako volný výtvarník. Významnější cesty do ciziny uskutečnil v letech 1969 do Švédska, 1975 do Francie, 1979 do USA, potom častější cesty po západní Evropě. Je činný také jako grafik, sochař, keramik a realizoval řadu prací v architektuře. Tvorba z šedesátých let představuje malířův hold něčemu mysterióznímu, tomu, co celý náš známý svět a malého jedince v něm, přesahuje. Je to období barevné ornamentiky. S těmito silami komunikuje s humorem i satirou. Výtvarník využívá v těchto svých výjevech člověku blízkých figurálních výjevů, ale také výtvarně abstrahované formy. V šedesátých letech se také rodí typická „lamrovská“ estetika, a to při tvorbě filmových plakátů. Sedmdesátá a osmdesátá léta jsou ve znamení groteskní podoby nové figurace. Další cesta umělcových obrazů se projevuje jednak vzrůstající mírou využití abstrakce, ale také jeho směřováním k určitým symbolickým tvarům, ve kterých se odráží jistá nadčasová povaha duchovních hodnot. Zároveň je v jeho obrazech čím dále více patrná autorova víra, která odráží potřebu umělcova splynutí s mystérii duchovního poselství. V malířském díle autor současně uplatňuje nové technologie. Věnuje se kresbě a grafice, objektům, výtvarnému řešení architektonických prostorů, práci se sklem, porcelánem, keramikou, dřevem, pracuje s jinými netradičními technikami.
Autor viz Ch 7/50.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.