Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
"Olej na plátně adjustované na lepence, 39 x 48,5 cm, rámováno, datace – 1896 – 1897, signováno vlevo dole Lebeda.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Olgy Mackové, CSc.
Posoudil a pravost potvrdil PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Vystaveno a publikováno:
Klasikové 19. století, S.V.U. Mánes, 5. 4. - 27. 5. 2012, str. 101.
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, 4. 9. – 1. 11. 2015, str. 372.
Komentář PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
Prvnímu sledu Mařákovců dominuje jako vůdčí osobnost František Kaván, jejž po roce 1895 vystřídal Antonín Slavíček. Velmi mladý frekventant Mařákovy krajinářské speciálky Otakar Lebeda v prvých dvou letech maloval velmi nápadně jako Kaván, avšak rokem 1895 počíná v jeho malířském projevu patrnější rozrůzněnost stylových přístupů, z nichž vzácné jsou ty jakoby optimistické, naplněné idylou venkovského oddechu. Takové byly zřejmě mnohé dny strávené na Okoři v dobré kamarádské soudržnosti a vzájemné kolegiální inspiraci. Obraz pastvy koní publikovaný i vícekráte vystavovaný má promyšlenou kompozici s vyváženými skupinami objemů a především apartní stříbřitězelený kolorit s působivými akcenty temných zelení a běloby. Ukazuje Lebedu coby předního krajináře devadesátých let.
Mimořádný krajinář ze speciálky Julia Mařáka AVU v Praze zazářil během svého krátkého života jako vynikající představitel svěžího českého citového impresionismu. Roku 1896 odjel do Mnichova, Alp, ke Gardskému jezeru, na Rivu a do rybářské vesnice Torbole pod Monte Baldo, kde se usídlil. Roku 1897 odcestoval do Paříže a po návratu působil na Krumlovsku, Novohradsku a Třeboňsku. Roku 1898 se učil u G. Courtoise a R. X. Prineta v italské soukromé škole. Zanedlouho byl považován spolu se staršími spolužáky F. Kavánem a A. Slavíčkem za nejtalentovanějšího Mařákova žáka. Slovy předního českého specialisty na Mařákovu školu PhDr. Michaela Zachaře se dá jeho rukopis vystihnout takto: ""Jeho malba vynikla precizně namalovanými plenérovými partiemi v uměřené koloristické zelenostříbřité škále s jedinečnou vzduchovou věrohodností."" V roce 1898 pobýval v Karlových Varech, kde prosvětlil svou paletu a jeho malba nabyla impresivní podoby. Roku 1899 odjel do Bechyně, kde opustil svůj příznačný pastózní rukopis a začal experimentovat, jak v uměleckém, tak zejména osobním životě, kde se čím dál intenzivněji začal střetávat jeho bouřlivý vnitřní svět s labilní psychickou povahou, který vyvrcholil jeho dobrovolným odchodem ze světa.
Autor viz T 2/15, TB 22/500, NEČVU 1/440."
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.