Olej na plátně, 96 x 128 cm, rámováno, signováno vlevo dole Macoun, zezadu na slepém rámu opatřeno štítkem s č. 272.
Posoudil a pravost díla potvrdil PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Vystaveno:
Má vlast - pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, 4.9 - 1.11., Praha 2015.
Publikováno:
Má vlast - pocta české krajinomalbě, S.V.U. Mánes a Správa Pražského hradu, Praha, 2015, s. 318.
Autorem díla je přední český malíř krajinář, vycházející z tzv. Mařákovy školy. Jako první rozpoznal talent Gustava Macouna V. Jansa, který dal umělci doporučení do péče Aloise Kalvody a Antonína Slavíčka v letech 1908 - 1909. Po malířské přípravce začal studovat pražskou AVU. Již od této doby začal malovat krajiny různých formátů a nevyhýbal se ani velmi rozměrným plátnům, kde nechával vyniknout velkorysé koncepce české krajiny. Právě tato schopnost a zdařilost výsledků ho tak pasovala do role předního uměleckého dekoratéra českých veřejných a státních institucí, které si jeho krajiny objednávaly. Hlavním jeho působištěm byl Český ráj, Českomoravská vrchovina a blížeji například Kameničky. Poslední jmenovaná lokalita, známá pro své kouzlo mezi skoro všemi generacemi mařákovců, učarovala i autorovi tohoto díla, který ji zde vypodobnil v její plné kráse. Macoun zde vsadil krásné stromoví stoupající až k vysokému nebi, které ho toliko předcházelo. V prvním plátnu malíř nechal promluvit zeleň místních luk. Následuje horizont vypodobněné krajiny, který je lemován jmenovaným stromovím, jež vede vzrostlá bříza, u které se zastavila ženská postava se strakatým skotem. Ti, samotni v krajině, dotvářejí osobitost daného místa, drsnost Železných hor, jehož jsou Kameničky součástí. Macoun si v nabízeném díle pohrál s objemem mračen, jež střídá bělostný tón s temností tónů modré, která napovídá přicházející bouřku. Gustav Macoun v tomto velkoformátovém plátně podal vše, za co byl a je obdivován.