Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 81 x 61,5 cm, rámováno, datace – 1910 – 1914, signováno vpravo dole G. Mallý.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Jána Ábelovského, CSc.
Akademický malíř, průkopník slovenské moderny a pedagog. V období Rakousko-Uherského mocnářství v letech 1894 -1896 studoval na soukromé škole malíře Karla Záhorského. Poté studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u prof. Lišky a později také na věhlasné Královské akademii výtvarných umění v Drážďanech u prof. Waltera, Banthzera, Pohleho. Poté cestoval a maloval na území Německa, Belgie a USA, kde působil u P. Rovnianka v Národním slovenském spolku v Pittsburghu. Zúčastnil se výstavy Carnegie ústavu a také uspořádal individuální výstavu ve Wunderlyho salónu. V roce 1902 maloval v Uherské Skalici, Kručisdorfu a Pezinoku. V r. 1903 spoluzaložil Skupinu uhersko - slovenských malířů. V letech 1911 až 1932 měl Mallý soukromou malířskou školu v Bratislavě. 1919 spoluzaložil Spolek slovenských umělců a r. 1921 Uměleckou slovenskou besedu. Po odchodu Martina Benky působil na Slovenské vysoké škole technické, jako vedoucí oddělení kresby a malby. Své akademické působení zakončil v letech 1946-50, jako profesor na Pedagogické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. Pro rané autorovo dílo je charakteristický člověk s reminiscencí na národoobrozenecké hnutí, v čisté idealizované formě, a to v rozmezí let 1906 až 1910. Roky 1918 - 1922 se vyznačují tvorbou sociálního zaměření. Později, v letech 1929 - 1930, se autor přiklání k mnoha figurálnímu výrazu. Třicátá léta dvacátého století jsou považována za autorovo vrcholné období. V této fázi se v díle autora snoubí expresivní cítění s uvolněným malířským rukopisem. Jeho dílo se obecně vyznačuje výtvarným realismem a impresionismem. Umělec směřuje k Benkově monumentální koncepci, ale nesnaží se heroizovat. Mallý se soustředí na figurální kompozici. Téma je stále spojeno s krajinou, ale dominuje zde stále figura. V letech 1937 - 1938 se Gustav Mallý zabývá tématem mateřství. Čtyřicátá léta vyúsťují syntézou autorova díla. Gustav Mallý dospěl ve svém díle k odhalení slovenské skutečnosti zbavené romantického přístupu. Vystavoval v Topičově salonu (1910), byl členem Slovenské Umělecké besedy v Bratislavě. Dílo autora je součástí expozice malířství 1918 - 1945 ve Slovenské národní galerii v Bratislavě.
Autor viz T 2/68, TD 123, B 7/124.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.