Olej na papíru adjustovaném na lepence, 35,5 x 44 cm, rámováno, datace 1841, přípis zezadu od V. V. Štecha. Vystaveno: Klasikové 19. století, obrazy ze sbírky Karlštejnské a.s., Galerie Diamant S.V.U. Mánes 5. 4.–27. 5. 2012. Má vlast - pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu 4.9 - 1.11. 2015. Publikováno: Klasikové 19. století, obrazy ze sbírky Karlštejnské a.s., Galerie Diamant S.V.U. Mánes 5. 4.–27. 5. 2012, s. 21. Malíře, jenž nám podal nabízený obraz, nejvíce ovlivnil dlouhodobý pobyt v ateliéru Karla Postla. Škola tohoto krajináře klasicistního stylu jej ovlivnila nejvíce, především tematickým zaměřením a stylem. Od Postlem inspirované klasicistní krajiny, kterou reprezentuje jeho olejomalba Krajina se zříceninou Gaia Maria z roku 1824 nebo Údolí u sv. Ivana Mánes přešel pod vlivem německé tvorby k romantismu, změkčenému lyrickým přednesem a výraznými realistickými prvky. Dílo jdoucí do listopadové aukce je toho plným příkladem. Jeden ze zakladatelů realisticky podané krajiny v Čechách zde podává pohled na dřevěné stavení, které vyznívá velice realistickým dojmem, se vším, co dřevěná materie přináší. Obraz je na první pohled idylickou realistickou prací, ale opak je pravdou. Stavení a strom, jež stojí po levé straně od stavení, jsou vytvořeny s až veristickým detailem, oproti prvnímu řádu, který je velice idealizovaný, jednoduchými tahy vytvořená dřevěná zábrana. Tento kontrast v podání malíře funguje výtečně. Mánes celý výjev nechal osvětlit krásným podvečerním světlem, které hřejivě zalívá vybranou plochu a napomáhá idylickému vyznění. Obraz je ovládán dvěma barvami a jejich odstíny, a to zelenou a hnědí. Tyto v přírodě často vyskytující se barvy podtrhují divákův pocit, že hledí na známé místo, místo, které hřeje svou existenci, jak na duši, tak na oko. Dílo Krajina s dřevěným stavením je výtečnou prací autora a zastupuje jeho tvorbu hrdě a s grácií