Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 65 x 92 cm, datace 1913, rámováno, signováno vlevo dole marquet 1913.
Publikováno:
F. Fosca - A. Marquet: Les peintres français nouveaux, no. 12, 1922, str. 55;
F. Jourdain - Marquet, Paris, 1959, str. 185 (pod názvem Nu à l'étoffe bleu);
R. Bouillot - Le Bloc Notes, Albert Marquet, La lettre aux collectionneurs, č. 4, duben-květen 1988, str. 29;
A. González - Retrato del artista con un ojo cerrado, Albert Marquet, Colección del Museo de Bellas Artes de Burdeos, exh. cat., Museo de Bellas Artes, Bilbao, 2001, p. 31.
Vystaveno a publikováno:
Geneva, Exposition internationale d'art moderne, prosinec 1920–leden 1921, str. 11, no. 282 (pod názvem Nu, étoffe bleue);
Tokyo, Mitsukoshi;
Osaka, Art Dealer's Exhibition Hall and Tokyo Art Association, Exposition d'art français contemporain, únor–červen 1924, no. 288;
Paris, Musée d'art moderne, Albert Marquet, October-December 1948, p. 21, no. 30 (pod názvem Nu à ramages; datováno 1912 a s obrácenými rozměry);
London, Wildenstein & Co., Ltd., Paintings by Albert Marquet, říjen-listopad 1952, p. 7, no. 17;
New York, Wildenstein & Co., Inc., Marquet, leden-únor 1953, p. 23, no. 33 (pod názvem Nu à ramage);
Paris, Galerie Bernheim-Jeune et Cie., Le nu à travers les ages, květen 1954, no. 36 (pod názvem Nu à la tenture bleue a se špatnými rpzměry);
Paris, Grand Palais, 50ème Salon d'Automne, listopad-prosinec 1958, no. 24;
Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Marquet, září-říjen 1960, no. 19 (kresba);
Paris, Galerie Jean-Claude & Jacques Bellier, Marquet, aspects insolites, květen-červen 1962, p. 9, no. 17; Kunstverein in Hamburg, Albert Marquet, Gemälde, Pastelle, Aquarelle, Zeichnungen, listopad 1964-leden 1965;
New York, Wildenstein & Co., Inc., Albert Marquet, říjen-prosinec 1971, no. 20 (kresba; pod názvem Nu couché sur fond noir a se špatnými rozměry);
London, Wildenstein & Co., Ltd., Albert Marquet, leden-únor 1972, no. 13 (kresba; pod nárvem Nu couché sur fond noir);
Tokyo, Seibu Museum of Art;
Kyoto National Museum of Art and Fukuoka Art Museum, Albert Marquet, září 1973-1974, no. 16 (kresba); Bordeaux, Galerie des Beaux-Arts and Paris, Orangerie des Tuileries, Albert Marquet, květen 1975-leden 1976, p. 102, no. 57 (kresba a barevná kresba, p. 55; pod názvem Nu couché sur fond bleu);
Lausanne, Fondation de l'Hermitage, Albert Marquet, únor-květen 1988, p. 184, no. 35 (kresba a barevná kresba);
Tokyo, Isetan Museum of Fine Arts;
Nagoya, Matsuzakaya;
Nara, Sogo Museum of Art and Ibaraki, Museum of Modern Art, Albert Marquet, září 1991-únor 1992, p. 46, no. 21 (barevná kresba).
Nabízený akt od Alberta Marqueta spadá do jeho tvorby aktu, let 1910 až 1914. Dílo procítěně zobrazuje spící ženu - akt spočívající na květenstvu s kobaltově modrým podbarvením. Albert Marquet v daném obraze nezapře svou inklinaci k fauvismu, plnému probuzení barev. Ležící žena, levitujíc v prostoru, je a není součástí květinové pokrývky. Svým realistickým podáním je v protikladu s abstraktnějším podáním květin, ale přesto se nachází v podivné symbióze a nedochází k žádným rušivým vjemům. Autor zde ukazuje svůj cit pro barevnost, pro vytříbené podání tématu. Žena, spící stvoření, zaujme jak svou realističností, tak detaily, jako je zlatavý náramek či klín. V poklidu, ukazující svou krásu, se stává modelem a poodhaluje část ze své intimnosti. Kobaltové pozadí s bílou květenou dívku vtahují a zároveň se stávají imaginární květinovou poduškou. Fauvista, jeden z velkých přátel Henriho Matisse, v nabízeném díle plně projevuje svůj malířský um a smysl pro barevné podání. Autor, známý pro své pohledy z francouzských břehu, přístavů a městské krajiny, v daném díle ojediněle skloubí vše ze svého díla v netradiční motiv, a to v mistrném podání. Dílo je nádhernou ukázkou autorovy tvorby, s níž se dosud český divák neměl možnost setkat.
Francouzský malíř narozený v Bordeaux, jeden z prvých fauvistů. Ve svých patnácti letech se Marquet přestěhoval do Paříže, tím započala je cestovatelská touha a cesta za uměleckou dráhou. Při svých cestách navštívil země jako Tunisko, Alžír, z evropských zemí například Belgii a Holandsko. Autor byl v úzkém přátelství s Henry Matissem, Derainem, Vlaminckem či Dufym. Ve svém díle se autor nechal inspirovat dílem Paula Cézanna, a co se týče metodiky své práce, bylo mu blízké pozvolné zachycování světelných změn, stejně jako to činil Claude Monet. Barevny rozsah autora je ale na rozdíl od jeho tvůrčích kolegu umírněný. Jeho malba je charakteristická tmavými konturami. Z barevné palety jsou silné valéry fialové a tóny modré. Malíř se taktéž rád vyžíval v použití šedé barvy. Jeho obrazy jsou specifické pro svou barevnou zasněnost, pro pocit použití monochromního zabarvení. Některé z Marquetových děl divákovi navozují až akvarelový přístup k práci a dotváří tak klidný duch zachycených motivů, jako jsou přístavy, mořská pobřeží a krajina měst. Autor je svými díly zastoupen v řadě francouzských i jiných galerií, mimo jiné taktéž v ruské Ermitáži. V roce 2016 byla za přispění Muzea moderního umění v Paříži autorovi uspořádána výstava v celkové velikosti sto třiceti děl, která se posléze také přesunula do Puškinova muzea v Moskvě. Albert Marquet je stále dostatečně nedoceněným umělce své generace, svou prací ozvláštnil generaci impresionistů a nastupující fauvismus. Malířovo dílo je svým přístupem unikátní a Albert Marquet dodnes dokazuje svou individualitu a jedinečnost.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.