Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
"Olej a email na plátně, 70 x 60 cm, rámováno, datace 1973, signováno vpravo dole Medek 73.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Dílo bude reprodukováno v připravované monografii Mikuláše Medka a uvedeno v soupise jeho díla.
Komentář PhDr. Karla Srpa:
Výrazné, syntetické dílo Mikuláše Medka pochází z jeho posledního tvůrčího období. Autor jej dokončil krátce před svou smrtí, lze jej tudíž považovat za jeden z jeho vůbec posledních obrazů. Do dnešních dnů se toto plátno nacházelo u prvého majitele, který jej získal přímo od autora. Práce je vizuálně nesmírně přitažlivá. Setkávají se v ní dva hlavní náměty autorovy tvorby z poloviny šedesátých let, mezi něž náležela jednak červená koule, jednak technický motiv, tentokráte kleští, jenž se rovněž vyskytoval na fotografiích Emily Medkové. Mechanický svět se zde prolíná s metafyzickým. Tomu odpovídá i barevnost ostrého střetu žhavě červené a chladně modré. Kromě těchto dvou hlavních motivů, je však plocha obrazu poseta mnoha mikromotivy, jimiž často Medek zaplňoval plochy svých obrazů, které se vzájemně prorůstaly a do uzavřené kompozice vnášely vnitřní pohyb. „Kleště“ totiž mohou připomínat čelist, vyplněnou dalšími vnitřními náměty. Medek vytvořil mnohovýznamový celek, ve kterém se plasticita iluzívní koule střetává s obrysovou kresebností. Přestože již tehdy byl vážně nemocen, z vlastního obrazu to není vůbec znát: je uskutečněn v plném malířském nasazení, ve kterém se grotesknost mísí s krutostí. Hlava-kleště jako by chtěla pohltit svět, který však tkví uvnitř ní.
Věhlasný malíř, ilustrátor, autor textů pocházející ze známé umělecké a intelektuální rodiny. Studoval na Grafické škole v Praze, na pražské akademii byl žákem V. Rady a studoval též na VŠUP v ateliéru F.Muziky a F.Tichého. V roce 1949 byl ze studia vyloučen. Účastnil se aktivit surrealistického okruhu (Teige, Effenberger, Fára, Istler, Tikal) a podílel se na tvorbě uměleckých sborníků, ale profesionálně se umění věnovat nemohl. Medek si vytvořil vlastní styl manýristických, loutkovitých figur s přesnými obrysy. Deformace původního konkrétního modelu se u něj pojila s pocity horečnatých halucinací, při nichž se proldlužují ruce a zvětšují hlavy s vlasy stylizovanými do plošných ostnů. Postavy vsazoval do prázdného, těsného prostoru, vymezeného perspektivně se sbíhajícími liniemi. Pro Medka byly jediné absolutní barvy modré a červené:""Barvy jsou dokonalé z kovu - modrá ze železa a stříbra, červená ze zlata."" První samostatnou výstavu měl až v roce 1963 společně s J. Koblasou. V této době také maloval tzv. preparované obrazy, jejichž základ tvořila abstraktní malba barevných útvarů a hmot, které jsou uspořádané do plošných symbolů. Jeho strukturálně a spirituálně založená tvorba byla poznamenána poválečným existencialismem a měla pro české umění 60. let iniciační význam. V polovině 60. let se opět vrátil k figurativní tvorbě - imaginativní malbě. Medek je také představitel informelové tvorby s typickými informelovými přístupy, kdy nanášel barvy rovnoměrně po celém plátně a později z nich vytvářel reliéfy. Obsahová závažnost, magická síla malířského rukopisu a duchovní energie, vyzařující z Medkových obrazů a zároveň odkaz mladší generaci činí z tohoto umělce jednoho z nejvýznamnějších a nejoriginálnějších tvůrců nejen českého, ale i světového malířství druhé poloviny 20. století. Medkovo dílo je zastoupeno v řadě českých a světových státních institucích, stejně jako v soukromých kolekcích.
Autor viz B 7/299, NEČVU I/500."
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.