Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na lepence, 34 x 44 cm, rámováno, datace – po r. 1910, signováno vpravo dole Ot. Nejedlý, zezadu opatřeno výstavními štítky a razítkem.
Vystaveno:
Otakar Nejedlý - barevný svět, ČMVU v Praze, 30. 6.–4. 9. 2005;
Otakar Nejedlý - Z Čech na Cejlon, do Indie a zase zpátky, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, 13. 6.–15. 9. 2013;
Má vlast - pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, 4. 9.–1. 11. 2015.
Publikováno:
Otakar Nejedlý - Z Čech na Cejlon, do Indie a zase zpátky, 13. 6.–15. 9. 2013, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, 2013, str. 15.
Má vlast - pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, 4. 9.–1. 11. 2015, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, Praha 2015, str. 547.
Mimořádný český malíř, jehož rukopis prošel mnoha pozoruhodnými proměnami, patří mezi nejosobitější domácí autory. Vedle A. Slavíčka, A. Hudečka a J. Preislera patřil k nejvýznamnějším krajinářům začátku 20. století, s nimiž sdílel i proměny jejího pojetí od symbolismu k symbolistnímu expresivismu. Své první malířské zkušenosti získával na soukromé malířské škole u F. Engelmüllera, žáka Julia Mařáka. V roce 1904 se stal členem S.V.U. Mánes. V letech 1904-1905 maloval v proslulých Kameničkách s Antonínem Slavíčkem. Důležitým mezníkem jeho tvůrčího života se stala v roce 1909 cesta na Cejlon spolu s malířem Jaroslavem Hněvkovským a později do Indie, kde oba setrvali až do roku 1911. V roce 1914 po návratu z cest prožil ve své tvorbě na krátko kubistické období. Od první poloviny dvacátých let jezdil pravidelně tvořit do Dalmácie, Itálie a Francie a ve své malbě se začal více vracet k realistickému pojetí. Díky dobrodružné povaze prochází jeho tvorba značnými proměnami - zahrnuje osobité variace impresionismu, secesního dekorativismu, kolorismu, kubismu až po expresivní potemnělé malby, ve kterých vynikají jeho nokturna. V roce 1925 byl jmenován profesorem krajinářské školy na AVU v Praze. Ve své profesorské kariéře trvající po téměř dvě dekády přivedl do české krajinomalby pozoruhodné postřehy. Jeho dílo je dodnes neobyčejné a přitažlivé a patří mu v českém malířství pevné a neotřesitelné místo.
Autor viz T 2/191, TD 136, V 3/467, 6/297, TB 25/384, B 7/681, NEČVU 2/556.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.