Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na kartonu, 34 x 46 cm, rámováno, datace – kolem r. 1907, signováno vpravo dole Ot. Nejedlý, zezadu opatřeno výstavním štítkem a razítkem.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Mgr. Michaela Zachaře.
Vystaveno:
Otakar Nejedlý - Z Čech na Cejlon, do Indie a zase zpátky, Východočeská galerie v Pardubicích, 24. 9. 2013–31. 1. 2014;
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, 4. 9.–1. 11. 2015.
Text z posudku PhDr. Mgr. Michaela Zachaře:
„Posuzovaný obraz je krásné typické dílo z raného období pod vlivem exotických cest po Indii a Cejlonu, kde delší dobu pracoval a inspirativně tvořil zejména v plenéru. Domnívám se, že jeho vznik náleží hned k prvním týdnům či měsícům, je výtvarně spontánní, nehledané, rukopis i barevnost odpovídá obrazům dostupným ve veřejných sbírkách i publikovaným v monografiích.“
Mimořádný český malíř, jehož rukopis prošel mnoha pozoruhodnými proměnami, patří mezi nejosobitější domácí autory. Vedle A. Slavíčka, A. Hudečka a J. Preislera patřil k nejvýznamnějším krajinářům začátku 20. století, s nimiž sdílel i proměny jejího pojetí od symbolismu k symbolistnímu expresivismu. Své první malířské zkušenosti získával na soukromé malířské škole u F. Engelmüllera, žáka Julia Mařáka. V roce 1904 se stal členem S.V.U. Mánes. V letech 1904–1905 maloval v proslulých Kameničkách s Antonínem Slavíčkem. Důležitým mezníkem jeho tvůrčího života se stala v roce 1909 cesta na Cejlon spolu s malířem Jaroslavem Hněvkovským a později do Indie, kde oba setrvali až do roku 1911. V roce 1914, po návratu z cest, prožil ve své tvorbě nakrátko kubistické období. Od první poloviny dvacátých let jezdil pravidelně tvořit do Dalmácie, Itálie a Francie a ve své malbě se začal více vracet k realistickému pojetí. Díky dobrodružné povaze prochází jeho tvorba značnými proměnami - zahrnuje osobité variace impresionismu, secesního dekorativismu, kolorismu, kubismu, až po expresivní potemnělé malby, ve kterých vynikají jeho nokturna. V roce 1925 byl jmenován profesorem krajinářské školy na AVU v Praze. Ve své profesorské kariéře, trvající po téměř dvě dekády, přivedl do české krajinomalby pozoruhodné postřehy. Jeho dílo je dodnes neobyčejné a přitažlivé a patří mu v českém malířství pevné a neotřesitelné místo.
Autor viz T 2/191, TD 136, V 3/467, 6/297, TB 25/384, B 7/681, NEČVU 2/556.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.