Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Grafit na kartonu, 111 x 78 cm, rámováno, pod sklem, datováno 1973, signováno dole uprostřed P.N.1973.
Publikováno:
Petr Wittlich, Pavel Nešleha, Gallery Praha 2004, str.107.
Vystaveno:
Pavel Nešleha, Galerie Baukunst, Kolín nad Rýnem, 1974.
Český malíř, kreslíř, grafik, fotograf a pedagog byl výrazný představitel generace 60. let a českého nekonformního, avantgardně zaměřeného moderního umění. Studoval na Výtvarné škole v Praze na Vinohradech a v letech 1956-62 na VŠUP Praha v ateliéru monumentální a užité malby u prof. Aloise Fišárka. Jeho dokonale provedené obrazy jsou často zařazovány do oblasti tzv. hyperrealismu. Nešlehova tematicky bohatá tvorba zahrnuje kromě malby, kreseb, grafik a fotografií též objekty, instalace, koláže, světelné objekty a reliéfy. Jeho expresivní a informelní, imaginativně zaměřené práce z přelomu 50. a 60. let, směrovaly tvorbu k výrazu dramat lidské existence. Od poloviny 60. let se v jeho díle prosazovaly náznaky figurace vedoucí v malbách, grafikách a ve velkoformátových kresbách k expresivně nadsazeným formacím detailů a částí lidského těla. V r. 1968 objevil kouzlo fotografování. Právě tento zájem o přesně viděný předmět ovlivňoval jeho způsob výtvarné tvorby. Osobitá, téměř surreálná tematika vyústila v jeho díle od konce 70. let do meditativní hloubavosti a do symbolického zhodnocení světla, do něhož se promítla zkušenost se světelnými objekty a reliéfy. Vztah k přírodě, modifikovaný citacemi romantiků (K. H. Mácha, C. D. Friedrich) a symbolickým pojetím světla, se staly spolu s tématem živlů v 80. letech východiskem umělcovy další práce. Později tvořil rozměrné objekty dveří, asambláže a obrazové instalace. Téma živlů, přírodní prvky a mytická osudovost znázorňoval v pastelech, kresbách, fotografiích, malbách a objektech. Od konce 90. let se do centra jeho pozornosti opět dostalo světlo obdařené duchovními významy - někdejší pouto k vizuální realitě postupně mizí v abstrakci barevných znaků a světelných vizích realizovaných v technice pastelu. Stále se také vracel k tématu sepjetí člověka přírodou a krajinou domova. Od roku 1990 vedl na pražské VŠUP ateliér malby, kde byl od roku 1991 jmenován profesorem. Svou první samostatnou výstavu uspořádal v r. 1967 a od té doby vystavoval na celé řadě samostatných i kolektivních výstavách doma i v zahraničí.
Autor viz Ch 9/276.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.