Akryl na plátně, 70 x 25 cm, datace 2008, zezadu signováno Petr Pastrňák 2008.
Petr Pastrňák studoval mezi lety 1990 a 1996 na pražské Akademii výtvarného umění postupně v ateliérech Milana Knížáka, Michaela Bielického a Jiřího Davida. V centru jeho zájmu leží abstraktní malba, spíše však ve svých dílech stojí o novou formulaci její podoby, která by tak nahradila její tradiční verzi. Pastrňákova abstrakce, která přesahuje rámec tradičního obrazu a jedná se také o objekty a instalace, však nesmazala stopy předmětného zobrazení zcela, a určité stopy a skvrny, prozrazující konkrétní předměty či jejich tušené obrysy, jsou v jeho dílech stále přítomné. Pastrňák tím aktivizuje diváka, kterého vyzívá k vzájemné spoluúčasti na jeho dílech. Nezvyklé širokoúhlé formáty jeho maleb nabádají diváka k horizontálnímu čtení jeho vizuálních krajin, které usilují o jakési vyprázdnění prostoru namísto jeho úzkostného zaplnění. Dílo, jež je nabídnuto divákovu zraku, je autorsky zcela odpovídající výše zmíněné definici. Onen kosatec se v díle ukazuje jako výsledek několika uvážených skvrn, které výsledně dotvářejí tvar květiny. Ta je vyvedena vertikálně a dodržuje tak přírodní vzpřímení květeny. Pastrňák vyvedl kosatec v barvách modré a fialové, a to do prostor pozadí v barvě okry, která dílo posouvá takřka na mez akademismu holandských mistrů. Petr Pastrňák jako malíř a tvůrce nových, spíše upozaděných světů, ustupuje do pozadí a nechává za sebe promlouvat svá často polozaplněná plátna střídmými tvary, gesty, někdy tvářemi a zkouší tak hranice formálních a strukturálních možností zvoleného média.