Kovový reliéf, 59 x 99 cm, datace – 1961 - 2012, zezadu na štítku signováno Theodor Pištěk.
Posoudil a pravost díla potvrdil galerista Zdeněk Sklenář.
Publikováno:
Chalupecký Jindřich, Jiří Kotalík a kol., Theodor Pištěk, Praha, 2007, s. 16, koncepce k dílu.
Reliéf, jež se před námi rýsuje, je prací světoznámého autora, jenž se proslavil jako výtečný scénograf a kostýmní výtvarník. Volná tvorba Theodora Pištěka si s kvalitou jeho scénografické práce s ničím nezadá. Pištěk pochází z umělecké rodiny jak po stránce vizuální, tak sběratelské, a tak ve své tvorbě měl vždy z čeho čerpat. Autor studoval u Vratislava Nechleby, mistra akademické malby realistického podání, od kterého se mu dostalo výborného školení pro zvládnutí tvorby realistického a až hyperrealistického ražení. V závěru 50. let se věnoval portrétní malbě, ale další Pištěkovo dílo překvapivě nenavázalo na akademické školení a předznamenalo konstruktivní složku jeho tvorby, ke které se pravidelně vracel ve druhé polovině 60. a počátkem 70. let. Po roce 1990 se autor mimo jiné k této složce vracel v prostorových instalacích. V letech 1960–1961 autor vytvořil geometrické reliéfní kompozice v sádře jako diptychy pozitivu a negativu, a to například v podobě díla Dovnitř a ven z r. 1960 a právě v onom překládaném díle Opak z r. 1961. Pištěk zde došel k velkému abstrahování kýžené informace, zúžené až na geometrické tvarosloví, které se efektně přelívá z reliéfní formy do intaglie, z pozitivu do negativu a navozuje tak nejen pohyb, ale i jistý pocit nekonečna. Podobné práce z tohoto autorova geometrizujícího období se na aukčním trhu prakticky nevyskytují, a tak je tato nabídka jedinečnou příležitostí setkat se s tímto typem práce autora.
Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 800 000 – 1 000 000 CZK.