Barevné tužky, tužka, tuš na kartonu, 40 x 39,5 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1932 – 1935, značeno pozůstalostním razítkem. Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Provenience: Z pozůstalosti autora. Z posudku PhDr. Karla Srpa: V pozůstalosti Vojtěcha Preissiga se dochovalo několik geometrických kreseb, které lze nejspíše považovat za studie k některým připravovaným dílům, avšak zároveň jsou natolik souhrnné, že je lze vnímat samostatně jako průkopnické předznamenání následujících výtvarných postupů, jež se objevily až během šedesátých let či později. Introvertní Preissig stál na pomezí repetitivních systémových přístupů, aniž by z nich vytvořil obsáhlou řadu. Každou ze studií, v nichž se jimi zabýval, lze považovat za originální vklad, k němuž se nemusel ve své další práci vracet. Na této kresbě, založené na pravidelné diagonální síti, mírně nakloněné k ortogonálnímu formátu podkladu, lze vnímat nejen její nejzřetelnější, tušovou vrstvu, ale pod ní i další, tužkovou, jež je na ní nezávislá. Diagonály, vedené vertikálně a z levé i z pravé strany, se v některých bodech křižují, vytvářejí průniky, které naznačují, že by se mohly vnímat prostorově, že jejich linie vytvářející kosočtverce. Jejich protnutí vyvolává silný prostorový účinek. Důležité je, že Preissig pojednal tímto lineárním způsobem celé pole podkladu, že rozvinul soustavu, vytvářející několik souběžných rovin, jež jsou i nejsou na sobě nezávislé. Máme tak před sebou mimořádně podnětný umělecký výkon, ocitající se na hraně experimentu, avšak autor sám jej nejspíše považoval za předstupeň svého dalšího, čistě výtvarného myšlení, zbaveného všech odkazů na jakékoli mimovýtvarné znázornění. Preissig se tak díky obdobným kresbám stal zřetelným průkopníkem, jenž dospěl k naprosté čistotě uměleckého výrazu, nezatíženého jiným obsahem než vlastním znázorněním.