Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
"Olej na plátně, 98 x 160 cm, rámováno, datováno 1986, signováno vpravo uprostřed RITTSTEIN 86, zezadu opatřeno přípisem s určením.
Český malíř, grafik a ilustrátor, jeden z nejvýznamnějších představitelů expresivní figurální malby. Nejprve studoval na SŠ Václava Hollara v Praze a po maturitě u prof. A. Paderlíka na AVU v Praze (1968-1974). Pro jeho dílo jsou charakteristické výtvarné projevy jako výrazová nadsázka, tvarová deformace, nezaměnitelný kolorit, groteskní děje, sarkasmus a vtip, ale i děsivé vize ze směřování konzumní společnosti a její fetišizace. Jeho expresivně dynamická tvorba na pomezí figurace a abstrakce, v níž má své místo i krajinomalba, je ceněna nejen v okruhu českých znalců umění, ale i v mezinárodním měřítku. V osmdesátých letech byl jeho projev zaměřený na obyvatele města, zahrádkáře, turisty a vesničany. Do svých obrazů zakomponovával obklady a lampičky vycházející ze stylu úspěšného bruselského EXPO. Jeho perspektivně zdynamizované figury nevyjadřovaly skutečnou nebo hranou úzkost, ale živočišný zájem duševně vyrovnaného sportsmena o český nehrdinský život, který sám žil. Často se o něm mluví jako o ""malíři české grotesky"", ale často se zapomíná, že z nejslavnější výstavy na toto téma (r. 1987) byl ""vykádrován"" pro ""nedostatek existencialismu"", na což odvětil, že jeho groteska znamená pár facek v kuchyni. Rovnoměrně však reflektoval denní i noční život českého člověka, plynule přecházel do skrytých ohlasů tíživé politické situace včetně propojení obřích hub a Černobylu, a dokonce vyjadřoval i své malířské lásky k Maroldovi a Burianovi. V devadesátých letech stále rozvíjel svá témata, ale ""jeho"" český člověk, který výborně rezistoval ideologii, se ""rozkydl"" v konzumu, začal žít životem, se kterým se malíř neztotožnil. Na přelomu milénia přesunul zájem do japonizujících krajin, tvořených rozlitými vědry barev. Po tomto vzepjetí malíř dosahuje velkých dynamických kompozic jen v osobních tématech, jako je vesnická tancovačka nebo intimní vzpomínka. Věnuje se i prostorovým instalacím, kresbě, ilustracím a volné grafice. Od r. 2001 vede ateliér malby AVU v Praze. Je zastoupen v četných významných sbírkách, kupř. Národní galerie v Praze, Galerie Hl. města Prahy, Českého muzea výtvarných umění v Praze, Památníku národního písemnictví Praha, všech oblastních galerií v ČR, Ministerstva kultury ČR, Centre Pompidou Paříž, Albertinum Vídeň, a soukromých sbírkách v ČR, v Evropě a USA. Uspořádal desítky samostatných výstav a účastnil se mnoha výstav kolektivních.
Autor viz Ch 12/350."
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.