Olej na plátně, 50 x 63 cm, rámováno, datace 1923, signováno vpravo nahoře V Špála 23. Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Z posudku PhDr. Karla Srpa: Uvolněné, silně prosvětlené prostředí bývalé Jugoslávie dlouhodobě přitahovalo Václava Špálu, který v něm často trávil prázdniny, během nichž soustavně maloval. Špála měl před sebou jednoduché motivy, které jej přitahovaly, obzvláště když mohl malovat pohled z mořské hladiny na břeh s domy, následovanými mírnými kopci a promodelovanými mraky v pozadí. Pevná zářivá masa bíločervených domů upoutá jedním horizontálním detailem, podrobností pod střechou rozměrného pravého domu, kterou vyjadřuje modrá linie: tato podrobnost je důležitým scelujícím prvkem, jenž se ještě zopakuje za domem za ním, a na světlezeleném domě stojícím úplně vlevo, v němž se odráží hladina moře, pojatá rovněž horizontálními tahy, do nichž místy zasahuje běloba. Špála do klidu vnesl pohyb, který rozvinul trojím způsobem: plachetnicí plující vlevo s výraznou diagonálou, drobnou lidskou stafáží na břehu, ve které se z postav stávají téměř krátké úsečky, s nahnutými stromy a pohybem mraků. Obraz lze vnímat i v barevných vrstvách, postupujících od spodního okraje plátna, od modré mořské hladiny, přes střední pásmo červených domů a výraznou diagonálou zelení porostlých kopců, do nichž již proniká šedobílá, jež se v podobě mraků objevuje na pozadí obrazu. Máme před sebou tudíž silný, komplexní zrakový zážitek, který Špála namaloval v roce, kdy zanikají Tvrdošíjní a kdy se stane jednou z hlavních postav SVU Mánes. Projevuje se v něm citlivý autorův smysl pro harmonii a skladebnou vyváženost. Ze Špálova letního pobytu v Korčule se dochovalo několik obrazů. Jeden se dostal do sbírky tehdejší Moderní galerie. Jeden získala sestra bratří Čapků Helena Čapková. Podle Špálových údajů v záznamech Soupis díla nebyl žádný z obrazů, jež v roce 1923 vznikly, označen číslem, v soupise je uvedena zkratky „b.č.“.