Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Slavný český malíř, fotograf, grafik, výtvarník, básník, představitel surrealismu a teoretik. Vystudoval pražskou AVU. Byl velmi aktivní v uměleckém světě, od roku 1923 byl členem Devětsilu, od roku 1933 členem Spolku výtvarných umělců Mánes (1932-1942). V letech 1925-28 žil spolu s Toyen v Paříži, kde svou v podstatě minimalistickou tvorbu nazvali v roce 1926 artificialismem. Seznámili se v roce 1922 a jako umělecká dvojice úzce spolupracovali. Po návratu do Prahy byl šéfem výpravy Osvobozeného divadla. Roku 1934 se spolu s Toyen, Jindřichem Heislerem a Karlem Teigem, stal spoluzakladatelem Skupiny surrealistů v ČSR v Praze. V ní aktivně působili pouze tři výtvarníci, kromě Štyrského ještě Toyen a Vincenc Makovský. Pražští surrealisté udržovali úzké kontakty se skupinou A. Bretona, jenž dokonce v roce 1935 přijel do Československa společně s P. Éluardem a uspořádal pro pražské surrealisty přednášku. Od tohoto okamžiku oba tito francouzští géniové začali zařazovat Štyrského díla na mezinárodní výstavy surrealismu. V roce 1935 těžce onemocněl. Zabýval se též fotografií, kolážemi, malířstvím, grafikou, knižní ilustrací, poezií, scénografií. Začínal jako kubistický malíř s lyrickým zaměřením, ale brzy přešel k imaginativní tvorbě s výrazným prvkem erotična. Od pobytu v Paříži s Toyen jeho tvorba směřovala k surrealismu. Hlavním zdrojem jeho inspirace se staly sny a jejich prožitek, které pak zpodobnil ve slavném cyklu Kořeny, pro který nalezl P. Wittlich inspirační zdroj v obrazech geniálního J. Mánesa. Kořeny komentoval V. Nezval těmito výstižnými slovy: Nikde se neprozradila účast iluze na vznik nadreality nápadnějším způsobem, jak je tomu v cyklu obrazů Štyrského, jež nesou název Kořeny. Právě obrazy z tohoto cyklu si získaly velkou proslulost, jeden z nich visel v pracovně A. Bretona, ale také na mezinárodních výstavách v Londýně a v Paříži. NG v Praze má z tohoto cyklu ve sbírkách dva obrazy a další jsou v Karlových Varech a Plzni. J. Štyrský patřil k jedněm z prvních evropských umělců, kteří se zabývali barevnou koláží.
Autor viz T 2/570, V 4/385, TB 32/265, B 10/1, NEČVU 2/847.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Koláž na papíře, 40 x 27 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1934, signováno dole uprostřed Styrsky 1934.
Posoudil a pravost potvrdil PhDr. Karel Srp.
Dílo je přislíbeno na výstavu Krása bude křečovitá, květen – září 2016, Hluboká nad Vltavou, České Budějovice. Dílo bude publikováno v rozsáhlé publikaci chystané k výstavě, Arbor Vitae, 2016.
Vystaveno:
Galerie Mánes, První výstava skupiny surrealistů v Č̌SR: Makovský, Štyrský, Toyen, Mánes, Praha, 1935;
Musée National d'Art Moderne, Rétrospective Styrsky, Toyen, Heisler, Paris,1982;
Galerie 1900-2000, Peinture surréaliste et imaginative en Tchécoslovaquie 1930-1960, Paris, 1983;
Musée des Beaux-Arts, Grand Jeu et Surréalisme, Rheims, 2004;
Jindřich Štyrský, Galerie hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu, 30. 5. – 9. 9. 2007;
Ludwigshafen, Wilhelm-Hack-Museum, Contre toute raison - Surréalisme Paris - Prague, 2009-10, no. 405.
Publikováno:
Lenka Bydžovská & Karel Srp, Jindřich Štyrský, str. 311, obr. č. 406.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.