Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Koláž na papíře, 35,5 x 19,5 cm, rámováno, pod sklem, datace 1934, signováno zezadu Jindřich Štyrský 1934 spolu s přípisem s určením, zezadu opatřeno výstavními štítky a autorským razítkem.
Opatřeno potvrzením pravosti díla od prof. PhDr. Tomáše Vlčka, CSc., opatřeno vývozním povolením.
Posoudili a pravost potvrdili PhDr. Karel Srp, prof. PhDr. Jaromír Zemina a PhDr. Jiří Machalický.
Provenience:
Guy Flandre, Paříž (Guy Flandre byl blízkým přítelem Toyen a dostal od ní dílo darem);
Toyen, Paříž.
Vystaveno:
Český surrealismus 1929–1953, Městská knihovna v Praze, GHMP, 15. 10. 1996–5. 1. 1997;
Jindřich Štyrský (1899–1942), Dům U Kamenného zvonu, Městská galerie Praha, 29. 5.–9. 9. 2007, č. kat. 415;
Dada e Surrealismo riscoperti , Arturo Schwarz, Complesso Monumentale Del Vittoriano, Roma, 9. 10. 2009–7. 2. 2010;
Surréalisme-OEuvres sur papier, Galerie Interart, Geneve, 11. 10. 2011–20. 1. 2012;
Galerie Michel Descours, Lyon, 2015;
Krása bude křečovitá / Surrealismus v Československu 1933–1939, Jízdárna AJG, Hluboká nad Vltavou, 14. 5. –2. 10. 2016.
Publikováno:
Andre Breton, Le surréalisme même 2, Paris, 1957;
Lenka Bydžovská, Karel Srp, Český surrealismus 1929–1953, Argo a GHMP, Praha 1996, str. 141;
Lenka Bydžovská, Karel Srp, Jindřich Štyrský, Praha 2007, obr. 415, s. 318;
Arturo Schwarz, Dada e Surrealismo riscoperti, Complesso Monumentale Del Vittoriano, Roma, 2010, str. 335.
Lenka Bydžovská, Karel Srp, Krása bude křečovitá / Surrealismus v Československu 1933–1939, Arbor Vitae 2016, str. 222.
Koláž pochází ze slavného cyklu Štyrského koláží Stěhovací kabinet. Slavný český malíř, fotograf, grafik, výtvarník, básník, představitel surrealismu a teoretik. Vystudoval pražskou AVU. Byl velmi aktivní v uměleckém světě, od roku 1923 byl členem Devětsilu, od roku 1933 členem Spolku výtvarných umělců Mánes (1932–1942). V letech 1925–28 žil spolu s Toyen v Paříži, kde svou v podstatě minimalistickou tvorbu nazvali v roce 1926 artificialismem. Seznámili se v roce 1922 a jako umělecká dvojice úzce spolupracovali. Po návratu do Prahy byl šéfem výpravy Osvobozeného divadla. Roku 1934 se, spolu s Toyen, Jindřichem Heislerem a Karlem Teigem, stal spoluzakladatelem Skupiny surrealistů v ČSR v Praze. V ní aktivně působili pouze tři výtvarníci, kromě Štyrského ještě Toyen a Vincenc Makovský. Pražští surrealisté udržovali úzké kontakty se skupinou A. Bretona, jenž dokonce v roce 1935 přijel do Československa společně s P. Éluardem a uspořádal pro pražské surrealisty přednášku. Od tohoto okamžiku oba tito francouzští géniové začali zařazovat Štyrského díla na mezinárodní výstavy surrealismu. V roce 1935 těžce onemocněl. Zabýval se též fotografií, kolážemi, malířstvím, grafikou, knižní ilustrací, poezií, scénografií. Začínal jako kubistický malíř s lyrickým zaměřením, ale brzy přešel k imaginativní tvorbě s výrazným prvkem erotična. Od pobytu v Paříži s Toyen jeho tvorba směřovala k surrealismu. Hlavním zdrojem jeho inspirace se staly sny a jejich prožitek, které pak zpodobnil ve slavném cyklu Kořeny, pro který nalezl P. Wittlich inspirační zdroj v obrazech geniálního J. Mánesa. Kořeny komentoval V. Nezval těmito výstižnými slovy: Nikde se neprozradila účast iluze na vznik nadreality nápadnějším způsobem, jak je tomu v cyklu obrazů Štyrského, jež nesou název Kořeny. Právě obrazy z tohoto cyklu si získaly velkou proslulost, jeden z nich visel v pracovně A. Bretona, ale také na mezinárodních výstavách v Londýně a v Paříži. NG v Praze má z tohoto cyklu ve sbírkách dva obrazy a další jsou v Karlových Varech a Plzni. J. Štyrský patřil k jedněm z prvních evropských umělců, kteří se zabývali barevnou koláží.
Autor viz T 2/570, V 4/385, TB 32/265, B 10/1, NEČVU 2/847.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.