Kombinovaná technika na papíře, 24,8 x 35 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1933, signováno vpravo dole Štyrský, opatřeno autorským věnováním.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Provenience:
Ing. arch. Vít Obrtel
Vystaveno:
Posmrtná výstava díla Jindřicha Štyrského, Výstavní síň Mánes, 4. – 25. 4. 1946, dílo zezadu opatřeno výstavním razítkem;
Jindřich Štyrský a Toyen, Artifi cielismus, Východočeská galerie, Pardubice, 25. 6.- 6. 9. 1992;
Jindřich Štyrský a Toyen, Artifi cielismus, Galerie umění, Karlovy Vary, 17. 9. – 1. 11. 1992;
Jindřich Štyrský a Toyen, Artifi cielismus, Středočeská galerie, Praha, 11. 11. 1992 - 10. 1. 1993, č. k. 56.
Publikováno:
Bydžovská Lenka, Srp Karel, Jindřich Štyrský, Toyen, Artifi cialismus 1926-1931, Středočeská galerie, Praha 1992, str. 28.
Komentář PhDr. Karla Srpa:
V roce 1933 se Štyrský vrátil ke svýcm artificielistickým východiskům z let 1926-1927, aby jejich veškeré poznání rozvedl na čtyřech kresbách, jež se týkaly ročních dob. Vznikl ojedinělý soubor, věnující se přírodním jevům, které dokázal Štyrský do vysokého stupně sublimovat. Tato kresba, jíž věnoval svému příteli, s nímž dokonce vydal společný leták Rok v roce 1931, je jedinečným zpracováním silně abstrahovaného přírodního dění, odehrávajícího se na pozadí protáhlého oválu, připomínajícího jezero, do nějž zasahuje několik samostatných prvků, evokujících přírodní dění, lodičky, či blíže neurčitelné tvarové vertikální vstupy ze žlutých, červených, modrých a zelených, které rytmizují plochu. Kresba je skvělou ukázkou Štyrského artificielistického stavu. Pro znalce je o to cennější, že ji měl ve své svírce Vít Obrtel, rovněž člen Devětsilu, který byl Štyrského osobním přítelem. Pro ctitele akvarelů je navíc dokladem, jak dokonalým způsobem Štyrský tuto techniku ovládal.
Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 1 500 000 – 1 800 000 CZK.